Zarządzanie WIEDZĄ
Autor – Tomasz Rudnicki
Kategoria – LEADERSHIP
Z BIBLIOTEKI WŁASNYCH DOŚWIADCZEŃ
Pracując w zespole ekspansji międzynarodowej, zostałem „wypożyczony” do innej organizacji, z którą moja firma „matka” zamierzała zbudować wspólny projekt biznesowy. Moje kompetencje były potrzebne naszemu partnerowi.
Równolegle, był to czas kiedy mogłem zdiagnozować sytuację od środka, co miało być cenną informacją, w temacie przyszłej współpracy.
Projekt trwał kilka miesięcy, był realizowany w innym, azjatyckim kraju.
Podczas jednej z rozmów podsumowujących, mój szef po wysłuchaniu tego co udało się wdrożyć – zapytał:
– No dobrze, a poza tym, co udało się zrealizować dla naszego partnera oraz wiedzą jaką sam zdobyłeś, jakie korzyści
ma z tego nasza firma? Jak zdobyta wiedza, może nas wzbogacić?
Przyznam, że w tamtym czasie, odpowiedź na to pytanie nie była dla mnie oczywista.
Posiadłem wiedzę w obszarach specyfiki rynku, konkurencji, obyczajów, norm kulturowych według których żyją mieszkańcy.
Zdiagnozowałem jak działa firma, jakie kompetencje posiadają jej pracownicy.
Mogłem oszacować potencjał i możliwości rozwoju.
Nawiązałem szereg relacji biznesowych.
Wyzwaniem okazało się zagadnienie, jak tą WIEDZĄ ZARZĄDZAĆ.
KAPITAŁ INTELEKTUALNY
Dzisiaj, współpracując z osobami z różnych organizacji, temat zarządzania wiedzą pojawia się regularnie.
Na zasoby wiedzy można spojrzeć wielorako:
- pod kątem własności (receptury, prawa autorskie, patenty, zastrzeżone znaki…)
- organizacyjnie (procedury, spisane procesy, regulaminy, stosowane praktyki, style, modele biznesowe, metody…)
- strategicznie (misja, wizja, kultura organizacyjna, wartości)
- informacyjnie (dane, wyniki, statystyki, badania…)
- …
ale jest też obszar wiedzy intelektualnej.
~ L. Edvinsson i M. Malone, określają zasoby wiedzy jako KAPITAŁ INTELEKTUALNY, a jego wartością jest różnica
między rynkową wartością przedsiębiorstwa – a jego wartością księgową.
Myśląc o zarządzaniu w ujęciu kapitału intelektualnego, warto zwrócić uwagę na kilka aspektów:
- Jakiego rodzaju wiedzą dysponujemy w organizacji?
- Jakie są źródła nowej wiedzy?
- Jak ukierunkowywać i rozwijać wiedzę?
- Gdzie chcemy i powinniśmy gromadzić wiedzę?
- Jak efektywnie zarządzać wiedzą?
- Jak organizować dzielenie się wiedzą?
i co bardzo istotne, zidentyfikować bariery i trudności w procesie zarządzania wiedzą. Częstym problem w rozwoju i dzieleniu się wiedzą jest – kultura organizacyjna.
Na proces zarządzania wiedzą, można spojrzeć również przez pryzmat kompetencji pracowników. Istotna okazuje się znajomość, świadomość i regularna aktualizacja wiedzy o kompetencjach ludzi w naszych organizacjach.
Obserwując bardzo dynamiczny rozwój Sztucznej Inteligencji, oraz takich systemów i modeli jak #ChatGPT – myślę, że w kontekście zarządzania wiedzą
– przy odpowiednich założeniach – możliwości stają się wręcz nieograniczone.
Poszukujesz więcej inspiracji o dojrzałym przywództwie, zapraszam do lektury Inspirujący LIDER