Mentoring dla Kadry Zarządzającej, Zarządów i Przedsiębiorców
Jak mogę Tobie pomóc ?
Mentoring, Programy Mentoringowe, Doradztwo Strategiczne, Konsulting Biznesowy, Warsztaty i Szkolenia
MENTORING
Mentoring i coaching to kompetencje przyszłości.
Według Europejskiego Centrum Mentoringu i Coachingu (ECMC) – MENTORING to dobrowolna, niezależna od hierarchii służbowej, pomoc udzielana przez jednego człowieka drugiemu (zwanego MENTEE), dzięki czemu może on poczynić znaczny postęp w wiedzy, pracy zawodowej lub sposobie myślenia” [D. Clutterbuck 2002].
MENTORING polega na „sprawowaniu opieki nad pracownikiem na różnych etapach kariery przez wyznaczoną do tego celu osobę” [Aniszewska (red.) 2007].
MENTOR to ktoś, „kto pomaga komuś innemu nauczyć się rzeczy, których sam nauczyłby się gorzej, wolniej albo nie nauczyłby się w ogóle” [Luecke 2006; Bell 2000].
Zadaniem MENTORINGU jest stworzenie partnerskiej relacji opartej na procesach stymulowania, inspirowania i przywództwa, mającej na celu odkrywanie, aktywowanie i rozwijanie potencjału ucznia.
MENTORING może polegać na udzielaniu rad, informacji lub wskazówek przez osobę, która ma doświadczenie, umiejętności lub praktyczną wiedzę, przydatne do osobistego i zawodowego rozwoju innego człowieka [Luecke 2006].
Profesor David Clutterbuck – pionier rozwoju mentoringu i coachingu, mówi, że „Mentor to Coach + doświadczenie”.
Osobiście najbardziej skłaniam się do definicji mówiącej, że „Mentor sprawdził to i był już tam, dokąd jego Klient/Klientka (Mentee) zmierza.”
Mentor dzieli się ze swoim Klientem, życiowym i zawodowym doświadczeniem czy przemyśleniami. Jest ekspertem w dziedzinie, w której pracuje. Odpowiednio dawkuje wiedzę, opiniuje, a czasem szkoli i instruuje. Inspiruje, towarzyszy i partneruje w drodze swoich Klientów.
Mentoring nie jest coachingiem, ale korzysta z metod, technik i narzędzi coachingowych. W przeciwieństwie do Coacha, Mentor ma doświadczenie i wiedzę ekspercką – którą odpowiednio dawkuje – w dziedzinie, w jakiej pracuje ze swoimi Klientami. Mentoring nie jest również doradztwem czy konsultingiem, ale w razie potrzeby, Mentoring korzysta z niektórych elementów tych metod, np. doradzając jednak jest odpowiednio dawkowane.
Fundamentem Mentoringu są:
- ODPOWIEDZIALNOŚĆ I WSPÓŁODPOWIEDZIALNOŚĆ,
- WIEDZA, UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJE,
- ZAUFANIE, MOTYWACJA I PARTNERSTWO,
- AKTYWIZOWANIE I DZIAŁANIE.
Przeczytaj więcej o różnicach pomiędzy Coachingiem a Mentoringiem.
Rodzaje mentoringu
Mentoring można podzielić na dwa podejścia: MENTORING PATRONACKI i MENTORING ROZWOJOWY.
Mentoring patronacki jest bardziej wpływowy. Mentor daje, protegowany bierze, a organizacja na tym zyskuje [Scandura 1996]. Mentor w ujęciu patronackim dzieli się wiedzą, kieruje swoim podopiecznym i udziela porad protegowanemu. Klucz to udzielanie porad.
Mentoring rozwojowy to partnerska relacja, w której Mentor ma większą wiedzę i doświadczenie życiowe i zawodowe, jednak bardziej pomaga, stymuluje i aktywizuje, aby pomóc Klientowi dokonywać odkryć i działać samodzielnie. Klucz to uczenie się.
Mentoring kompetencyjny działa w obszarze środowiska (głównie zawodowego) Klienta/Klientki, na poziomie zachowań oraz umiejętności swojego podopiecznego. Mentor pomaga rozwijać umiejętności i kompetencje, przekazuje wiedzę merytoryczną, wspiera proces uczenia się, daje feedback i modeluje rolę.
Mentoring transformacyjny (działa w obszarach zawodowych i osobistych) – to mentoring kompetencyjny oraz głębsze obszary. Należą do nich odkrywanie nowych wzorców i zmiana sposobu myślenia, praca z przekonaniami, osobistymi potrzebami. W razie potrzeby wchodzi w obszary tożsamości swoich Klientów, misji czy wizji życiowej. Praca na tych poziomach wspierana jest wiedzą z zakresu mechanizmów i zjawisk psychologicznych.
Opracowanie własne na podstawie wiedzy, którą zdobyłem w Akademii Coachingu i Mentoring Norma Benett.
Pracując z moimi Klientami i Klientkami stosuję różne rodzaje mentoringu, zależnie mniej lub bardziej uświadomionych potrzeb, które niejednokrotnie ewaluują w tracie trwania procesu mentoringowego.
Do innych rodzajów mentoringu spotykanego na rynku należą:
- mentoring indywidulany (1:1),
- mentoring grupowy lub zespołowy,
- executive mentoring,
- business mentoring,
- mentoring kariery zawodowej,
- mentoring odwrócony (młodsza lub mniej doświadczona osoba dzieli się swoją wiedzą z mentorem),
- mentoring formalny i nieformalny,
- mentoring sytuacyjny
- mentoring społeczny (w wolontariacie).
Kompetencje w mentoringu.
Kompetencje Mentora według standardów EMCC to:
- świadomość siebie,
- zaangażowanie we własny rozwój,
- zarządzanie kontraktem,
- budowanie relacji,
- umożliwienie wglądu i nauki klientowi,
- orientacja na wynik i działania,
- stosowanie modeli i technik,
- ewaluacja procesu,
a także trzy nowe kompetencje: - rozumienie kontekstu,
- dzielenie się doświadczeniem,
- bycie wzorem w Roli.
Potrzebujesz więcej informacji o kompetencjach? Zobacz dokument Wskaźniki poziomu kompetencji mentorskich EMCC.
Niezmiernie ważnym i integralnym standardem w mojej pracy Mentora jest Kodeks Etyki, który ustanawia oczekiwania wobec najlepszych
praktyk w zakresie coachingu, mentoringu oraz promuje rozwój najwyższej jakości profesjonalnych usług ➡️ Globalny Kodeks Etyczny EMCC.
.
Metody stosowane w mentoringu.
Procesy mentoringowe są bardzo różne. Moja wieloletnia praktyka pokazuje mi, że ile ludzi tyle sytuacji. Profesjonalni mentorzy posługują się paletą różnorodnych metod, które są stosowane w zależności od potrzeb Klientów. Należą do nich:
- szkolenie i uczenie,
- instruktaż i trenowanie nowych oraz już zdobytych umiejętności,
- dzielenie się doświadczeniem, wiedzą i ekspertyzą,
- story telling, metafory i przykłady z życia oraz historii,
- modelowanie roli,
- kształtowanie samodzielności,
- wsparcie w procesie podejmowania decyzji,
- odpowiednio dawkowane doradztwo oraz opiniowanie,
- techniki, narzędzia i pytania coachingowe,
- ocena, zmiana perspektywy, konstruktywny feedback,
- towarzyszenie, partnerstwo i wzmacnianie.
Mentor może być:
- sparing partnerem,
- powiernikiem,
- zmieniającym perspektywę,
- wnikliwym słuchaczem,
- dystrybutorem dobrych praktyk,
- oświetlającym ryzyka i zagrożenia,
- odkrywającym szanse i możliwości,
- strukturyzującym lub zmieniającym sposób myślenia,
- wspierającym w metodzie i realizacji celów,
- dostarczającym kreatywnych metod na poszukiwanie rozwiązań,
- czy osobą, która pomaga usłyszeć samego siebie/samą siebie.
Wbrew niektórym opiniom mentoring to nie doradztwo. Owszem porady są skuteczne i potrzebne. Wielu z nas korzysta w doradztwa np. podatkowego, prawnego czy zawodowego. Jednak mentoring to więcej, dużo więcej. To proces, który ma wspierać w rozwoju inne osoby, a jednym z głównych założeń procesu mentoringowego, jest realizacja zakontraktowanego celu. Samo doradzanie nie wystarczy.
.
Moje usługi mentoringowe.
Zakres współpracy mentoringowej
Pracując korzystam z nowoczesnych metod dobierając je każdorazowo do indywidualnej sytuacji, potrzeb czy kontekstu, a także dzielę się własną praktyką i wiedzą wynikającą z 30 letniego doświadczenia zawodowego z obszarów: Retail, FMCG, dystrybucja, sprzedaż, handel międzynarodowy, zakupy, negocjacje, eksport, marketing, HR, produkcja, logistyka, finanse, i edukacja.
Holistyczny rozwój kompetencji przywódczych i liderskich
Komunikacja interpersonalna, wyzwania i konflikty w zespole
Coachingowy Styl Przywództwa, programy mentoringowe
Diagnoza działalności, identyfikacja potencjałów, minimalizacja ryzyka
Kreatywne strategie, wizje i scenariusze rozwojowe
Handlowe i biznesowe modele Przedsiębiorstw
Rozwój i ekspansja działalności
Zarządzanie zmianą w organizacji
Zarządzanie zespołami
Jesteś zainteresowana/any współpracą? Zarezerwuj niezobowiązującą konsultację; rozmowa telefoniczna lub on-line; 45'.
Moja misja w Mentoringu biznesowym
Moją misją i wartością, jest wsparcie ludzi w stworzeniu – nowoczesnych na miarę aktualnych czasów – miejsc pracy, w których odnajdą się różnorodne, wielopokoleniowe i wielokulturowe zespoły pracowników.
Miejsc pracy gdzie błędy są nauką i podstawą do wyciągnięcia prawidłowych wniosków. Gdzie ludzie nie tylko planują i budżetują, ale działają, eksperymentują i modelują działania na podstawie doświadczeń i elastycznie oraz kreatywnie – dostosowują decyzje, do otaczającej nas rzeczywistości.
Gdzie są podejmowane strategiczne decyzje, bez nadmiernie rozbudowanych, ograniczających procedur, nawyków i rutyny.
Środowisk pracy z pracownikami skutecznymi, odpowiedzialnymi, zaangażowanymi i zmotywowanymi, będących ambasadorami produktów i usług, które wykonują. Pracowników z wizją, głębokim sensem wykonywanej pracy, z poczuciem własnej wartości.
Przykładowy proces współpracy w Mentoringu
Konsultacja - zanim zaczniemy
Wstępna konsultacja, na której chciałbym poznać sytuację, wstępne cele, założenia i oczekiwania. Na jej podstawie, przedstawię wstępny model współpracy.
Audyt i diagnoza - jak jest, a jak być może
Zrewidujemy, aktualną sytuację, Określimy zasoby, mocne strony oraz zdefiniujemy obszary do pracy. W tym celu, zaproponuję sprawdzone metody diagnostyczne.
Cele biznesowe - kierunki, efekty
Ustalimy plan pracy, metodologię oraz timing. Zwaloryzujemy założenia. Ustalimy jakie mają być efekty i końcowe korzyści.
Kreacja - nowy model
Ukształtujemy i wymodelujemy jak osiągniemy finalne efekty. Będę inspirował, prowokował, doradzał, kwestionował ... przesuwał granice czy zmieniał perspektywę.
Wdrożenie - plan działania
Przygotujemy i potwierdzimy etapy procesu. Sprecyzujemy zasoby, zaczniemy wdrażać rozwiązania, korygując na bieżąco działania.
Zamknięcie - wnioski i analizy
Podsumujemy projekt i proces wdrażania, porównamy z pierwotnymi założeniami. Ustalimy dalsze możliwe etapy rozwojowe.
Pracuję interdyscyplinarnie, łącząc - za zgodą Klientów/Klientek - różne metody. Dbam o partnerstwo, poufność i dyskrecję, stosując zawodowy KODEKS ETYCZNY Mentora EMCC i Coacha ICF.
Referencje







