Coaching a Mentoring

Coaching a Mentoring? Czym się różnią i jak można je połączyć w procesach rozwojowych.

coaching czy mentoring

Czym jest Coaching i Mentoring

To skuteczne i rozwojowe metody wsparcia oraz kompetencje przyszłości.

Podstawowa różnica pomiędzy COACHEM a MENTOREM, polega na tym, że MENTOR był już tam, gdzie KLIENT/MENTEE podążą oraz to, że MENTOR jest ekspertem w dziedzinie, w jakiej pracuje z KLIENTEM/MENTEE
W procesach COACHINGOWYCH z kolei, mówi się, że COACH i KLIENT/COACHEE tworzą partnerską relację, stawiając jedną i drugą osobę na tym samym poziomie, COACH zna pytania, techniki i narzędzia, a KLIENT/COACHEE zna odpowiedzi.
MENTORING polega na „sprawowaniu opieki nad pracownikiem na różnych etapach kariery przez wyznaczoną do tego celu osobę” [Aniszewska (red.) 2007, s. 75], zwaną MENTOREM

MENTOR 
to ktoś, „kto pomaga komuś innemu nauczyć się rzeczy, których sam nauczyłby się gorzej, wolniej albo
nie nauczyłby się w ogóle” [Luecke 2006, s. 120; Bell 2000, s. 133].
Zadaniem MENTORINGU jest stworzenie partnerskiej relacji między mistrzem i uczniem, opartej na procesach stymulowania, inspirowania i przywództwa, mającej na celu odkrywanie i rozwijanie potencjału ucznia.
Jednak MENTORING, w przeciwieństwie np. do COACHINGU, skupia się na doradztwie, ewaluacji oraz pomocy
w tworzeniu sukcesu podopiecznego [Syper 2008, s. 784].
MENTORING polega więc na udzielaniu rad, informacji lub wskazówek przez osobę, która ma doświadczenie, umiejętności lub praktyczną wiedzę, przydatne do osobistego i zawodowego rozwoju innego człowieka
[Luecke 2006, s. 120].

Coaching i Mentoring wg organizacji akredytujących

🔴 Według International Coach Federation – Coaching jest metodą pozwalającą w sposób efektywny wytyczyć i osiągnąć ważne cele, podnieść satysfakcję z życia zawodowego i prywatnego, stać się bardziej świadomym liderem, managerem, czy rodzicem.
W pełni wykorzystuje potencjał, kompetencje i umiejętności KLIENTA/COACHEE. Identyfikuje trudności.

Przygotowuje do ich pokonania. Często przekłada się na motywację i większą determinację w działaniu.
ICF definiuje COACHING jako towarzyszenie KLIENTOWI/COACHEE w kreatywnym procesie, który skłania do myślenia i inspiruje do maksymalizacji zawodowego i osobistego potencjału. Istnieje COACHING indywidualny, grupowy i zespołowy.


🔴 Według Polskiej Izby Coachingu – COACHING to metoda wspierania rozwoju realizowana w formie cyklu spotkań pomiędzy COACHEM a KLIENTEM/COACHEE, podczas których COACH, poprzez aktywne słuchanie, zadawanie pytań
oraz stosowanie innych specyficznych narzędzi i zadań rozwojowych, towarzyszy KLIENTOWI w wyznaczaniu ważnych dla niego celów, odnajdywaniu wewnętrznych zasobów potrzebnych do ich realizacji oraz ustalaniu i wdrażaniu planów działań.

COACH
wspiera KLIENTA/COACHEE w odkrywaniu i efektywnym wykorzystaniu osobistego potencjału celem podnoszenia jakości jego życia. COACHING może mieć formę pracy indywidualnej, z grupą lub zespołem.


🔴 Według Europejskiego Centrum Mentoringu i Coachingu – MENTORING to dobrowolna, 
niezależna od hierarchii służbowej, pomoc udzielana przez jednego człowieka drugiemu (zwanego MENTEE, dzięki czemu może on poczynić znaczny postęp w wiedzy, pracy zawodowej lub sposobie myślenia” [Clutterbuck 2002, s. 13].

Coaching / Mentoring

Coach dociera do zasobów i uruchamia możliwości, które posiada sam klient.
Mówi się, że Coach zna pytania – a Klient odpowiedzi na nie.

Mentor, w przeciwieństwie do Coacha już był tam, gdzie KLIENT zmierza.
Ma doświadczenie z zakresu w jakim pracuje i jest w tym obszarze ekspertem. 

  • Mentoring to partnerska relacja uczeń – mistrz oparta na stymulowaniu, inspirowaniu i przywództwie.
    Prowadzi do rozwijania potencjału ucznia. Mentoring w przeciwieństwie do Coachingu opiera się na doradztwie, ewaluacji i  jest bardziej dyrektywny. 
    Zarówno Coaching jak i Mentoring są pomocne w tworzeniu sukcesu podopiecznego.

  • Coaching to relacja polegająca na odblokowaniu potencjału danej osoby w celu maksymalizowania dokonań. Metoda ta polega na pomocy w samodzielnym uczeniu, zamiast uczenia kogoś. Coach powinien wzmacniać i wspierać Klienta w samodzielnym dokonywaniu zamierzonej zmiany na podstawie własnych odkryć, wniosków i zasobów.

  • Mentoring polega na przekazywaniu wiedzy podczas kiedy Coaching rozwija umiejętność i zdolność do  wydobywania zasobów.

  • Mentor opowiada o własnych doświadczeniach stąd powinien być ekspertem w swojej dziedzinie, Coach natomiast słucha, pyta, docieka, stymuluje co pozwala na bycie Coachem w dziedzinach, w których sam nie jest ekspertem.

Korzyści płynące z Coachingu i Mentoringu

  • Skoncentrowana na przyszłości i rozwiązaniach relacja partnerska.
  • Coaching i Mentoring to nowoczesne metody rozwoju, które uzupełniają tradycyjne i znane, takie jak doradztwo czy szkolenia. 
  • Coaching i Mentoring są efektywne i spersonalizowane. 
  • Opierają się na nauce, wieloletniej praktyce i doświadczeniu. 
  • To komplementarne, skuteczne i stale rozwijające się metody rozwoju człowieka. 
  • Dają wymierne i trwałe efekty, ponieważ sięgają po potencjał i kreatywność Klienta
  • Przynoszą wymierne rezultaty Klientowi, relacjom i otoczeniu, w którym on funkcjonuje. 
  • Coaching i Mentoring inicjują proces głębokich zmian, doskonale edukują i wspierają, a także inspirują w ciągle zmieniającym się środowisku. 
  • Doskonale wpisują się w dzisiejsze burzliwe środowisko, ciągłe zmiany, postępującą globalizację czy postmodernizm.

Opracowanie własne na podstawie: NAUKI O ZARZĄDZANIU MANAGEMENT SCIENCES 2013.
Joanna Mróz  COACHING I MENTORING WOBEC WSPÓŁCZESNYCH WYZWAŃ W ROZWOJU PRACOWNIKÓW.

⛔ Czym nie jest Coaching i Mentoring

  • nie są manipulacją i podstępnym sterowaniem
  • to nie są pojedyncze rozmowy, czy wykłady, towarzyszące ocenie rocznej
  • nie są rozmową, ani mową motywacyjną  
  • nie są sztuką prowadzenia sporów, czy przekonywania
  • nie są ostatnią deską ratunku
  • to nie są manipulacje oparte na wrogim sterowaniu
  • Coach i Mentor nie posiada worka ze sztuczkami i magicznymi posunięciami
  • profesjonalni przedstawiciele nie będą używali haseł „PO PROSTU ZRÓB TO”, „JESTEŚ MISTRZEM”, „MOŻESZ WSZYSTKO” .. 

Kodeks Etyczny oraz kompetencje Coacha i Mentora

Kompetencje Coacha wg.standardów IC, ICF, ICI, którymi się posługuję to: 

  • etyczna praktyka,
  • partnerstwo w relacji,
  • zaufanie i poczucie bezpieczeństwa,
  • obecność coachingowa,
  • aktywne słuchanie,
  • budzenie świadomości,
  • i wzrastanie KLIENTÓW.

Kodeks etyczny EMCC, według którego pracuję,  jako Coach i Mentor zawiera standardy zawodowe takie jak: 

kontekst klienta, integralność, poufność, uznanie prawa do równości i różnorodności, profesjonalizm, doskonała praktyka, ustawiczna superwizja, ciągły rozwój zawodowy i refleksja, zdolność do działania, określenie niewłaściwych zachowań, konflikt interesów, dbałość o reputację Coachingu i Mentoringu.

Linki do kodeksów etycznych, standardów i kompetencji organizacji akredytujących programy, na podstawie których
się kształciłem:

Izba Coachingu https://www.izbacoachingu.com/standardy/
International Coach Federation https://icf.org.pl/kodeks-etyczny/
European Mentoring & Coaching Council https://www.emccglobal.org/leadership-development
International Association of Coaching Institutes https://www.coaching-institutes.net/

Zawód Coacha, Mentora, Trenera oraz Terapeuty Edukatora zdobyłem w procesie rozwojowym, zawierającym
ponad 1.200 godzin edukacyjnych w tym procesów i terapii własnej, kształcąc się między innymi w:

Szkoła Coachów Meritum https://meritum-coaching.pl/Certyfikowany Coach ACC ICF
Instytut Mukoid Komunikacja dla Rozwoju https://studiacoachingu.com/Profesjonalny Coach  ACTP ICF
Szkoła Coachingu Edukacyjnego https://szkolacoachingu.edu.pl/Master Coach ICI
Szkoła Business i Executive Coachingu  https://perfectcircle.pl/ Business i Executive Coach
Instytut Kognitywistki Bennewicz  https://instytutbennewicz.pl/Certyfikowany Mentor Kognitywny
Szkoła Trenerów Biznesu Wolniewicz https://jacekwolniewicz.pl/Master Teacher 
Instytut Kognitywistki Bennewicz https://instytutbennewicz.pl/Mistrzowski Terapeuta-Edukator
Psychologii Doświadczeń Subiektywnych (PDS)

Coaching i Mentoring na tle innych zawodów

Matryca edukacyjna – opracowanie własne na podstawie „Coaching i Mentoring w praktyce” Maciej Bennewicz


matryca edukacyjna

Metody rozwojowe – opracowanie Bożena Wujec, na podstawie L.D. Czarkowska, O. Rzycka i D. Clutterbuck

metody rozwojowe

Więcej informacji o mnie, referencje

Zapraszam do rezerwacji niezobowiązującej konsultacji

Referencje

Jesteś zainteresowana/any współpracą? Zapraszam do rezerwacji niezobowiązującej konsultacji on-line, lub telefonicznej.

×

Dzień dobry,
Proszę o kontakt w wiadomości WhatsApp, lub mailem na tomasz.rudnicki@coachmentor.pl

× Kontakt WhatsApp lub e-mail