Coaching a Mentoring

Coaching a Mentoring? Czym si臋 r贸偶ni膮 i jak mo偶na je po艂膮czy膰 w procesach rozwojowych.

coaching mentoring

Czym jest Coaching i Mentoring

To skuteczne i rozwojowe metody wsparcia oraz kompetencje przysz艂o艣ci.

Podstawowa r贸偶nica pomi臋dzy聽COACHEM聽a聽MENTOREM, polega na tym, 偶e聽MENTOR聽by艂 ju偶 tam, gdzie聽KLIENT/MENTEE聽zmierza oraz to,聽偶e MENTOR聽ma do艣wiadczenie i jest ekspertem聽w dziedzinie, w jakiej pracuje z聽KLIENTEM/MENTEE.聽

Coach聽dociera do zasob贸w i uruchamia mo偶liwo艣ci, kt贸re posiada sam Klient.
M贸wi si臋, 偶e Coach zna pytania – a Klient聽zna odpowiedzi na nie.

W procesach聽COACHINGOWYCH,聽COACH聽i聽KLIENT/COACHEE聽tworz膮 partnersk膮 relacj臋, stawiaj膮c jedn膮 i drug膮 osob臋 na tym samym poziomie,聽COACH聽zna pytania, techniki i narz臋dzia, a聽KLIENT/COACHEE dociera i uruchamia swoje mo偶liwo艣ci.

Coaching to relacja polegaj膮ca na odblokowaniu potencja艂u danej osoby w celu maksymalizowania dokona艅. Metoda ta polega na pomocy聽w samodzielnym uczeniu, zamiast uczenia kogo艣. Coach powinien wzmacnia膰 i wspiera膰 Klienta w samodzielnym dokonywaniu zamierzonej zmiany聽na podstawie w艂asnych odkry膰, wniosk贸w i zasob贸w.

Mentoring polega na przekazywaniu wiedzy podczas kiedy Coaching rozwija umiej臋tno艣膰 i zdolno艣膰 do聽 wydobywania zasob贸w.

Mentor opowiada o w艂asnych do艣wiadczeniach st膮d powinien by膰 ekspertem w swojej dziedzinie, Coach natomiast s艂ucha, pyta, docieka, stymuluje聽co pozwala na bycie Coachem w dziedzinach, w kt贸rych sam nie jest ekspertem.

MENTORING polega na 鈥瀞prawowaniu opieki nad pracownikiem na r贸偶nych etapach kariery聽przez wyznaczon膮 do tego celu osob臋鈥 [Aniszewska (red.) 2007, s. 75],聽zwan膮 MENTOREM.聽

MENTOR聽
to kto艣, 鈥瀔to pomaga komu艣 innemu nauczy膰 si臋 rzeczy,聽kt贸rych sam nauczy艂by si臋 gorzej, wolniej albo
nie nauczy艂by si臋 w og贸le鈥澛燵Luecke 2006, s. 120; Bell 2000, s. 133].

Zadaniem MENTORINGU聽jest stworzenie partnerskiej relacji mi臋dzy mistrzem i uczniem, opartej na procesach stymulowania, inspirowania i przyw贸dztwa,聽maj膮cej na celu odkrywanie i rozwijanie potencja艂u ucznia.

Jednak MENTORING, w przeciwie艅stwie聽np. do COACHINGU, skupia si臋 na doradztwie, ewaluacji聽oraz pomocy
w tworzeniu sukcesu podopiecznego [Syper 2008, s. 784].

MENTORING聽polega wi臋c na udzielaniu rad, informacji lub wskaz贸wek przez osob臋,聽kt贸ra ma do艣wiadczenie, umiej臋tno艣ci聽lub praktyczn膮 wiedz臋, przydatne do osobistego i zawodowego rozwoju innego cz艂owieka
[Luecke 2006, s. 120].

Coaching i Mentoring wg organizacji akredytuj膮cych

馃敶 Wed艂ug International Coach Federation –聽Coaching jest metod膮 pozwalaj膮c膮 w聽spos贸b efektywny wytyczy膰 i聽osi膮gn膮膰 wa偶ne cele, podnie艣膰 satysfakcj臋 z聽偶ycia zawodowego i聽prywatnego, sta膰 si臋 bardziej 艣wiadomym liderem, managerem, czy聽rodzicem.
W聽pe艂ni wykorzystuje potencja艂, kompetencje i聽umiej臋tno艣ci KLIENTA/COACHEE. Identyfikuje trudno艣ci.

Przygotowuje do聽ich pokonania.聽Cz臋sto przek艂ada si臋 na聽motywacj臋 i聽wi臋ksz膮 determinacj臋 w聽dzia艂aniu.
ICF definiuje COACHING jako towarzyszenie KLIENTOWI/COACHEE w kreatywnym procesie, kt贸ry sk艂ania do my艣lenia i inspiruje do maksymalizacji zawodowego聽i osobistego potencja艂u. Istnieje COACHING indywidualny, grupowy i zespo艂owy.


馃敶 Wed艂ug Polskiej聽Izby Coachingu聽– COACHING聽to metoda wspierania rozwoju realizowana w formie cyklu spotka艅 pomi臋dzy COACHEM a KLIENTEM/COACHEE, podczas kt贸rych COACH, poprzez aktywne s艂uchanie, zadawanie pyta艅
oraz stosowanie innych specyficznych narz臋dzi聽i zada艅 rozwojowych, towarzyszy KLIENTOWI w wyznaczaniu wa偶nych dla niego cel贸w, odnajdywaniu wewn臋trznych zasob贸w potrzebnych do ich realizacji聽oraz ustalaniu聽i wdra偶aniu plan贸w dzia艂a艅.

COACH
wspiera KLIENTA/COACHEE w odkrywaniu i efektywnym wykorzystaniu osobistego potencja艂u聽celem podnoszenia jako艣ci jego 偶ycia. COACHING mo偶e mie膰 form臋 pracy indywidualnej, z grup膮 lub zespo艂em.


馃敶 Wed艂ug Europejskiego Centrum Mentoringu i Coachingu –聽MENTORING聽to dobrowolna,聽
niezale偶na od hierarchii s艂u偶bowej,聽pomoc udzielana przez jednego cz艂owieka drugiemu (zwanego MENTEE, dzi臋ki czemu mo偶e on poczyni膰 znaczny post臋p w wiedzy,聽pracy zawodowej聽lub sposobie my艣lenia鈥 [Clutterbuck 2002, s. 13].

Korzy艣ci p艂yn膮ce z Coachingu i Mentoringu

  • Skoncentrowana na przysz艂o艣ci i rozwi膮zaniach relacja partnerska.
  • Coaching i Mentoring to nowoczesne metody rozwoju, kt贸re uzupe艂niaj膮 tradycyjne i znane, takie jak doradztwo czy szkolenia.聽
  • Coaching i Mentoring s膮 efektywne i spersonalizowane.聽
  • Opieraj膮 si臋 na nauce, wieloletniej praktyce i do艣wiadczeniu.聽
  • To komplementarne, skuteczne i stale rozwijaj膮ce si臋 metody rozwoju cz艂owieka.聽
  • Daj膮 wymierne i trwa艂e efekty, poniewa偶 si臋gaj膮 po potencja艂 i kreatywno艣膰 Klienta.聽
  • Przynosz膮 wymierne rezultaty Klientowi, relacjom i otoczeniu, w kt贸rym on funkcjonuje.聽
  • Coaching i Mentoring inicjuj膮 proces g艂臋bokich zmian, doskonale edukuj膮 i wspieraj膮, a tak偶e inspiruj膮 w ci膮gle zmieniaj膮cym si臋 艣rodowisku.聽
  • Doskonale wpisuj膮 si臋 w dzisiejsze burzliwe 艣rodowisko, ci膮g艂e zmiany, post臋puj膮c膮 globalizacj臋 czy postmodernizm.

Opracowanie w艂asne na podstawie: NAUKI O ZARZ膭DZANIU MANAGEMENT SCIENCES 2013.
Joanna Mr贸z聽 COACHING I MENTORING WOBEC WSP脫艁CZESNYCH WYZWA艃 W ROZWOJU PRACOWNIK脫W.

鉀 Czym nie jest Coaching i Mentoring

  • nie s膮 manipulacj膮 i podst臋pnym sterowaniem
  • to nie s膮 pojedyncze rozmowy, czy wyk艂ady, towarzysz膮ce ocenie rocznej
  • nie s膮 rozmow膮, ani mow膮 motywacyjn膮聽聽
  • nie s膮 sztuk膮 prowadzenia spor贸w, czy przekonywania
  • nie s膮 ostatni膮 desk膮 ratunku
  • to nie s膮 manipulacje oparte na wrogim sterowaniu
  • Coach i Mentor nie posiada worka ze sztuczkami i magicznymi posuni臋ciami
  • profesjonalni przedstawiciele nie b臋d膮 u偶ywali hase艂 „PO PROSTU ZR脫B TO”, „JESTE艢 MISTRZEM”, „MO呕ESZ WSZYSTKO” ..聽

Kodeks Etyczny oraz kompetencje Coacha i Mentora

Kompetencje Coacha wg.standard贸w IC, ICF, ICI, kt贸rymi si臋 pos艂uguj臋 to:聽

  • etyczna praktyka,
  • partnerstwo w relacji,
  • zaufanie i poczucie bezpiecze艅stwa,
  • obecno艣膰 coachingowa,
  • aktywne s艂uchanie,
  • budzenie 艣wiadomo艣ci,
  • i wzrastanie KLIENT脫W.

Kodeks etyczny EMCC, wed艂ug kt贸rego pracuj臋,聽 jako Coach i Mentor zawiera standardy zawodowe聽takie jak:聽

kontekst klienta, integralno艣膰, poufno艣膰, uznanie prawa do r贸wno艣ci i r贸偶norodno艣ci, profesjonalizm,聽doskona艂a praktyka, ustawiczna superwizja, ci膮g艂y rozw贸j zawodowy i refleksja,聽zdolno艣膰 do dzia艂ania, okre艣lenie niew艂a艣ciwych zachowa艅, konflikt interes贸w, dba艂o艣膰 o reputacj臋聽Coachingu聽i Mentoringu.

Linki do kodeks贸w etycznych, standard贸w i kompetencji organizacji akredytuj膮cych programy, na podstawie kt贸rych
si臋 kszta艂ci艂em:

Izba Coachingu https://www.izbacoachingu.com/standardy/
International Coach Federation https://icf.org.pl/kodeks-etyczny/
European Mentoring & Coaching Council聽https://www.emccglobal.org/leadership-development
International Association of Coaching Institutes聽https://www.coaching-institutes.net/

Zaw贸d Coacha, Mentora, Trenera oraz Terapeuty Edukatora zdoby艂em w procesie rozwojowym, zawieraj膮cym
ponad 1.200 godzin edukacyjnych w tym proces贸w i terapii w艂asnej,聽kszta艂c膮c si臋 mi臋dzy innymi w:

Szko艂a Coach贸w Meritum聽https://meritum-coaching.pl/Certyfikowany Coach ACC ICF
Instytut Mukoid Komunikacja dla Rozwoju聽https://studiacoachingu.com/Profesjonalny Coach聽 ACTP ICF
Szko艂a Coachingu Edukacyjnego聽https://szkolacoachingu.edu.pl/Master Coach ICI
Szko艂a Business i Executive Coachingu聽 https://perfectcircle.pl/ Business i Executive Coach
Instytut Kognitywistki Bennewicz聽 https://instytutbennewicz.pl/Certyfikowany Mentor Kognitywny
Szko艂a Trener贸w Biznesu Wolniewicz聽https://jacekwolniewicz.pl/Master Teacher
Instytut Kognitywistki Bennewicz聽https://instytutbennewicz.pl/Mistrzowski Terapeuta-Edukator
Psychologii Do艣wiadcze艅 Subiektywnych (PDS)

Coaching i Mentoring na tle innych zawod贸w pomocowych

Nauka i do艣wiadczenia, wiedza i praktyka, a tak偶e zmieniaj膮ca si臋 rzeczywisto艣膰, nierzadko udowadniaj膮, i偶 stare rozwi膮zania nie zawsze pasuj膮, do nowej rzeczywisto艣ci.聽

Zmiany i ci膮g艂y rozw贸j obserwujemy r贸wnie偶 w dziedzinie wsparcia drugiego cz艂owieka. Zajmuj膮 si臋 nim przedstawiciele tzw. ZAWOD脫W POMOCOWYCH.聽

Jest istotna r贸偶nica pomi臋dzy Psychologiem, Terapeut膮, Psychoterapeut膮, Psychiatr膮, Counsellorem, Coachem, Socjoterapeut膮, Trenerem, Facylitatorem, Mentorem, Tutorem czy Doradc膮.

O tym jak wybra膰 metod臋 wsparcia pisz臋 w artykule „Metody wsparcia, interwencji, pomocy w transformacji, zmianie, rozwoju czy zdrowieniu”.聽

Coaching jest relacj膮 partnersk膮, a Coach, korzysta z wiedzy, narz臋dzi, technik i umiej臋tno艣ci „zapo偶yczonych” z psychologii, psychoterapii, terapii, socjologii, kognitywistyki, antropologii, socjologii czy neurobiologii.聽

Dynamiczny rozw贸j coachingu na 艣wiecie, a tak偶e w Polsce oraz brak jasnych regulacji zawodu Coacha, wprowadza wiele nieporozumie艅, zniekszta艂ce艅 czy nadu偶y膰. Przyczyniaj膮 si臋 do tego sami przedstawiciele, kt贸rzy tytu艂uj膮 si臋 mianem Coacha.聽

Dobr膮 metod膮 weryfikacji przedstawicieli zawodu Coacha jest sprawdzenie kwalifikacji.
Istniej膮 organizacje zrzeszaj膮ce Coach贸w oraz akredytuj膮ce programy edukacyjno-rozwojowe, a tak偶e certyfikuj膮ce i akredytuj膮ce samych Coach贸w. Do najbardziej popularnych nale偶膮:聽

Izba Coachingu https://www.izbacoachingu.com/standardy/
International Coach Federation https://icf.org.pl/kodeks-etyczny/
European Mentoring & Coaching Council聽https://www.emccglobal.org/leadership-development
International Association of Coaching Institutes聽https://www.coaching-institutes.net/

Po wi臋cej informacji o zawodzie Coacha zapraszam do lektury artyku艂u „Moja zmiana 艣cie偶ki zawodowej”.聽

Coaching i Mentoring na tle zawod贸w pomocowych.聽

Matryca edukacyjna – opracowanie w艂asne na podstawie „Coaching i Mentoring w praktyce” Maciej Bennewicz


matryca edukacyjna

Metody rozwojowe – opracowanie Bo偶ena Wujec, na podstawie L.D. Czarkowska, O. Rzycka i D. Clutterbuck

metody rozwojowe

Wi臋cej informacji o mnie, referencje

Zapraszam do rezerwacji niezobowi膮zuj膮cej konsultacji

Referencje

Jeste艣 zainteresowana/any wsp贸艂prac膮? Zapraszam do rezerwacji niezobowi膮zuj膮cej konsultacji on-line, lub telefonicznej.

×

Dzie艅 dobry,
Prosz臋 o kontakt w wiadomo艣ci WhatsApp, lub mailem na tomasz.rudnicki@coachmentor.pl

× Kontakt WhatsApp lub e-mail