Empatyczne, aktywne s艂uchanie.

Aktywne s艂uchanie, mo偶e by膰 jedn膮 z kluczowych umiej臋tno艣ci w pracy z lud藕mi, w zarz膮dzaniu zespo艂ami czy w relacjach osobistych.
Pomimo wielu lat szkole艅 i praktyki r贸wnie偶 w tym zakresie, raz po raz wpadam w r贸偶ne pu艂apki i zasadzki.聽

Tomasz Rudnicki

Autor: Tomasz Rudnicki 馃敶 Life & Business 馃敶 Partner Menager贸w, Kadry Zarz膮dzaj膮cej C-level i Przedsi臋biorc贸w.
Leadership Mentor, Business i Executive Coach, Trener w biznesie, Doradca Strategiczny, Life Coach, Terapeuta PDS.
Interim Manager, Retail & FMCG ekspert.

Empatyczne s艂uchanie.聽

Stephen R. Covey, w jednym z rozdzia艂贸w swojej ksi膮偶ki „7 nawyk贸w skutecznego dzia艂ania”, przygl膮da si臋 empatycznemu s艂uchaniu.聽

Istot膮 s艂uchania empatycznego jest nie to, 偶e si臋 z kim艣 zgadzasz, ale to, 偶e go g艂臋boko i w pe艂ni rozumiesz, zar贸wno emocjonalnie, jak i intelektualnie.聽

A zatem s艂uchaj膮c empatycznie, s艂uchamy zar贸wno komunikat贸w ubranych w s艂owa, ale r贸wnie偶 s艂uchamy uczu膰 i my艣li. „S艂uchamy” tak偶e zachowa艅, zaprz臋gaj膮c zmys艂y i uczucia.聽

Cztery schematy s艂uchania.聽

Stephen R. Covey pisze o autobiograficznym sposobie w jaki cz臋sto s艂uchamy, dziel膮c go na cztery schematy:

  1. Ocenianie – kiedy niemal automatycznie konfrontujemy to co us艂yszeli艣my z nasz膮 wiedz膮, do艣wiadczeniami czy systemem warto艣ci, w贸wczas ZGADZAMY SI臉 LUB NIE ZGADZAMY;聽
  2. Sondowanie – w tym podej艣ciu, zadajemy pytania, czasami przerywamy, jednak robimy to z W艁ASNEGO PUNKTU ODNIESIENIA;聽
  3. Radzenie/doradzanie – UDZIELAMY PORAD, opartych na w艂asnym do艣wiadczeniu, w艂asnej wiedzy, wiedz膮c „lepiej”, co i jak nasz rozm贸wca zrobi膰 powinien (r贸偶nie to bywa z tym doradzaniem…);聽
  4. Interpretacja – pr贸bujemy zrozumie膰 ludzi, jednak wyja艣niaj膮c ich motywy i zachowania, opieramy je na W艁ASNYM ZACHOWANIU I MOTYWACH.聽

To dosy膰 naturalne reakcje, zakorzenione w procesie wychowania i edukacji (zw艂aszcza nasz system edukacji mocno wpaja nam te reakcje). P贸藕niej ugruntowujemy je w fazie doros艂o艣ci, w relacjach osobistych i zawodowych. Pierwszy raz us艂ysza艂em o empatycznym czy aktywnym s艂uchaniu dopiero po 40-tce, czyli 10 lat temu. Wcze艣niej nie zdawa艂em sobie z tego sprawy, nawet si臋 nad tym nie zastanawia艂em…

馃敶 A jak jest u Ciebie? Czy mo偶esz wys艂ucha膰 nie daj膮c rad? Bez osobistych interpretacji tego co my艣li i czuje, albo powinien zrobi膰 Tw贸j rozm贸wca?聽

Stephen R. Covey m贸wi „zanim wypiszesz recept臋, postaw diagnoz臋”.聽

Etapy s艂uchania empatycznego.聽

Rekomendowanym przez S.R. Coveya jest s艂uchanie empatyczne, kt贸re sk艂ada si臋 z 4 etap贸w to:聽

  1. Powtarzanie tre艣ci naszego rozm贸wcy – stosuj膮c metod臋 „echo”, dzia艂amy jak lustro, pokazujemy, 偶e us艂yszeli艣my to, co zosta艂o wypowiedziane, nie oceniaj膮c, nie sonduj膮c, nie doradzaj膮c i nie interpretuj膮c.聽
  2. Przekszta艂canie tre艣ci – w艂asnymi s艂owami ujmujemy my艣li naszego rozm贸wcy.聽
  3. Odzwierciedlanie uczu膰 – oddajemy s艂owa, zwracaj膮c uwag臋 bardziej na to jakie uczucia spowodowa艂y wypowied藕 naszego rozm贸wcy.聽
  4. Przekszta艂canie tre艣ci oraz odzwierciedlanie uczu膰 – d膮偶ymy do zrozumienia jednocze艣nie przekszta艂caj膮c jak i odzwierciedlaj膮c, co autor nazywa „psychologicznym powietrzem’, kt贸re dajemy drugiej osobie.聽

馃敶 Jakie widzisz korzy艣ci z takiego podej艣cia w komunikacji?聽

W pewien spos贸b s艂uchanie empatyczne mo偶na zintegrowa膰 z 鉃★笍 poziomami delegowania, aby komunikowa膰 si臋 skutecznie ze swoimi wsp贸艂pracownikami. Polecam.聽

Ucz膮c si臋 zawod贸w pomocowych takich jak Coaching, Mentoring czy Terapia, po to aby skutecznie pracowa膰 z klientami i zespo艂ami, zrozumia艂em, 偶e jest du偶o, du偶o wi臋cej ni偶 empatyczne s艂uchanie.
To s艂uchanie aktywne.聽

Aktywne s艂uchanie w profesjonalnym coachingu i mentoringu.聽

Kiedy po wielu latach pracy w mi臋dzynarodowych korporacjach zdecydowa艂em si臋 na w艂asn膮 dzia艂alno艣膰 wybra艂em model pracy rozwojowej z lud藕mi w obszarach life & business. Potrzebowa艂em zdoby膰 now膮 wiedz臋 i posi膮艣膰 nowe umiej臋tno艣ci, kt贸re wraz z rozwojem mojej praktyki zawodowej, zacz膮艂em przekuwa膰 w nowe kompetencje.

I pi臋tro kszta艂cenia w zawodzie Coacha, zapewni艂 mi 鉃★笍 poziom ACC ICF Coaching w Szkole Coach贸w Meritum.聽 Tam pierwszy raz us艂ysza艂em o AKTYWNYM S艁UCHANIU wg International Coaching Federation – ICF, jako jednej z kluczowych kompetencji Coacha.聽

II pi臋tro coachingu to poziom PCC ICF Coachingu, kt贸ry doskonali艂em w Instytucie MUKOID, tam dowiedzia艂em si臋 i zacz膮艂em praktykowa膰 aktywne s艂uchanie po to, aby m.in. umie膰 s艂ucha膰 na 3 poziomach.

Aktywne s艂uchanie wg ICF oznacza:

  • branie pod uwag臋 kontekstu klienta, jego to偶samo艣ci, otoczenia, do艣wiadczenia, warto艣ci i przekona艅, aby lepiej zrozumie膰 to, co komunikuje,聽
  • odzwierciedlenia i podsumowania tego, co klient zakomunikowa艂,聽
  • rozpoznawanie i dopytywanie, kiedy co艣 wykracza poza to, co klient komunikuje,聽
  • zauwa偶anie, rozpoznawanie i eksplorowanie emocji, zmiany energii, niewerbalnych sygna艂贸w oraz innych zachowa艅 klient贸w,聽
  • integrowanie s艂贸w klienta, jego tonu g艂osu i mowy cia艂a, aby znale藕膰 pe艂ne znaczenie tego, co klient komunikuje,聽
  • oraz w miar臋 trwania procesu zauwa偶anie tendencji w zachowaniach i emocjach, aby rozpozna膰 wzorce i schematy.聽

Kiedy spojrzymy na aktywne s艂uchanie z perspektywy zespo艂u, team coach prowadz膮cy proces rozwojowy lub interwencyjny powinien:

  • zauwa偶a膰 perspektywy poszczeg贸lnych cz艂onk贸w zespo艂u,
  • zauwa偶a膰, jak ka偶dy z cz艂onek zespo艂u wp艂ywa na energi臋, zaanga偶owanie i skupienie ca艂ego zespo艂u,聽
  • identyfikowa膰 potencjalne sojusze, konflikty i mo偶liwo艣ci rozwojowe,聽
  • modelowa膰 pewn膮 i skuteczn膮 komunikacj臋,聽
  • zach臋ca膰 zesp贸艂 do prowadzenia dialogu.聽

Trzy poziomy aktywnego s艂uchania w Coachingu.聽

Profesjonalny Coach, nie diagnozuje, nie por贸wnuje – szczeg贸lnie do siebie – nie klasyfikuje, nie pos艂uguje si臋 normami czy zbiorami standard贸w. S艂ucha膰 mo偶na na r贸偶ne sposoby, czego w coachingu uczy艂em si臋 w Szkole Coachingu Edukacyjnego oraz pog艂臋bia艂em w Instytucie Mukoid.

Trzy poziomy s艂uchania w coachingu, to:

  1. Poziom pierwszy, to s艂uchanie wewn臋trzne, s艂uchanie ze wzgl臋du na „JA”. S艂ucham s艂贸w wypowiadanych, ale odnosz臋 to do siebie. Moja uwaga koncentruje si臋 na tym co, to co s艂ysz臋 oznacza dla mnie? Istotn膮 rol臋 graj膮 tu moje聽odczucia, moje my艣li, moje do艣wiadczenia, moje os膮dy, czy moje wnioski z tego p艂yn膮ce.

  2. Poziom drugi, to s艂uchanie oddaj膮ce, koncentruj膮ce si臋 na drugiej osobie, s艂uchanie ze wzgl臋du na „TY”. Kiedy z zainteresowaniem ws艂uchuj臋 si臋 w to co zostaje wypowiadane. Jestem uwa偶ny, obecny z postaw膮 „to Tw贸j czas”, „jestem tu dla Ciebie„, „to Ty jeste艣 na scenie”. S艂uchanie na drugim poziomie to r贸wnie偶 s艂uchanie tego w jaki spos贸b druga osoba wyra偶a siebie. S艂ysz臋 i widz臋 mow臋 cia艂a, wyra偶ane emocje. Nas艂uchuj臋 i odzwierciedlam, oddaj膮c z powrotem do drugiej osoby. Jestem ciekawy, ale nie ciekawski.

  3. Poziom trzeci, to s艂uchanie intuicyjne, systemowe, s艂uchanie na meta poziomie. Na tym poziomie s艂ucha si臋 drug膮 osob臋 z ca艂ym jej system i ca艂ym jej kontekstem. S艂ucha si臋 osob臋 i s艂yszy si臋 ca艂y jej system. S艂yszy si臋 r贸wnie偶 to, co nie zosta艂o wypowiedziane. Widzi si臋 wyj膮tkow膮 i niepowtarzaln膮 osob臋, z indywidulanym systemem warto艣ci, hierarchi膮 potrzeb, przekonaniami, wzorcami czy my艣lowymi schematami. Na tym poziomie pojawia si臋 intuicja. To taka umiej臋tno艣膰 dostrzegania tego co istotne, bez rozwa偶a艅 i szukania logicznej argumentacji.聽

S艂uchanie na pierwszym poziomie przychodzi nam naturalnie. Poziom drugi mo偶na praktykowa膰 i rozwija膰. Do艣膰 naturalne wydaje si臋 przechodzenie pomi臋dzy tymi poziomami. Poziom trzeci natomiast, jak dla mnie jest poziomem, na kt贸rym chcia艂bym i staram si臋 pracowa膰 z moimi Klientami. Nie jest to 艂atwe, ani oczywiste i zale偶y od wielu zmiennych. To dlatego chyba, trzeci poziom s艂uchania – nazywa si臋 w coachingu poziomem mistrzowskim!

Cytuj膮c za Ew膮 Mukoid: po co s艂ucha Coach? Coach s艂ucha po to, by klient m贸g艂 us艂ysze膰 sam siebie.聽

馃敶 A po co mamy us艂ysze膰 sami siebie? Jak si臋 czujesz kiedy „s艂yszysz” siebie? Czy idziesz za swoim g艂osem…?聽

Aktywne s艂uchanie w Mentoringu.聽

Mentor, to osoba, kt贸ra by艂a ju偶 tam, dok膮d zmierza jej „Klient”. Cytuj膮c za Davidem Clutterbuck,

Mentoring to dobrowolna, niezale偶na od hierarchii s艂u偶bowej pomoc udzielana drugiemu cz艂owiekowi. Dzi臋ki czemu mo偶e on poczyni膰 znaczny post臋p w wiedzy, pracy zawodowej lub w sposobie my艣lenia.聽

European Mentoring & Coaching Council (EMCC) – jest mi臋dzynarodow膮 organizacj膮, skupiaj膮c膮 ekspert贸w – praktyk贸w mentoringu, coachingu i superwizji, przedstawicieli 艣wiata naukowego, specjalist贸w human resources oraz inne osoby t膮 tematyk膮 zainteresowane lub zwi膮zane z ni膮 zawodowo. Ucz膮c zawodu Mentora, stosuje si臋 zbi贸r kompetencji mentorskich EMCC, do kt贸rych nale偶y „Umo偶liwianie wgl膮du i nauki klientowi”. W tej grupie kompetencji poznajemy r贸wnie偶 aktywne s艂uchanie, a tak偶e:

  • wyja艣nianie potencjalnych przeszk贸d w efektywnym s艂uchaniu,
  • bycie czujnym na ton i modulacj臋 g艂osu oraz wyra藕ny przekaz komunikacyjny,聽
  • rozpoznawanie schemat贸w my艣lenia i dzia艂a艅 klienta,聽
  • czy s艂uchanie z wi臋ksz膮 wnikliwo艣ci膮.聽

Profesjonalny Mentoring, kt贸rego uczy艂em si臋 w Akademii Coachingu i Mentoringu Norman Benett.

Mentor wprawdzie dzieli si臋 swoj膮 wiedz膮 i ekspertyz膮, poddaje w w膮tpliwo艣膰, kiedy jest to konieczne, ale najpierw przede wszystkim – aktywnie s艂ucha.聽

馃敶 Jakich Mentor贸w mia艂e艣/-a艣 w swoim 偶yciu prywatnym i zawodowym?聽

Aktywne s艂uchanie w 偶yciu osobistym i zawodowym.聽

Aktywne s艂uchanie i empatyczne s艂uchanie s膮 bez w膮tpienia wa偶nymi umiej臋tno艣ciami. Nie ma dw贸ch takich samych os贸b. Jeste艣my z r贸偶nych kr臋g贸w wychowawczych, czasami r贸偶nych kr臋g贸w obyczajowych czy kulturowych. Mamy r贸偶ne do艣wiadczenia, a co za tym idzie r贸偶ne przekonania, systemy warto艣ci, wzorce i schematy. Mniej lub bardziej u艣wiadomione potrzeby. Nazwane i wypowiadane lub nie.

馃敶 Czy chcemy pozna膰 drugiego cz艂owieka, takim jaki jest? Czy mamy gotowo艣膰, aby odrzuci膰 w艂asne filtry afiliacyjne? Czy chcemy wys艂ucha膰 drug膮 osob臋? Co z tym mo偶emy zrobi膰…?聽

Inaczej s艂uchanie wygl膮da w relacjach osobistych – tu blisko艣膰 emocjonalna ma ogromne znaczenie – sam si臋 tego wci膮偶 ucz臋 – a聽聽inaczej w relacjach zawodowych. Cho膰 z drugiej strony zar贸wno w 偶yciu zawodowym jak i osobistym, aktywne, empatyczne s艂uchanie jest nies艂ychanie wa偶ne. A pracuj膮c jako Coach czy Mentor bez tej kompetencji wydaje si臋 to wr臋cz niemo偶liwe.聽

Kolejn膮 dawk臋 wiedzy otrzyma艂em w Instytucie Kognitywistki. Gdzie za spraw膮 „Psychologii Do艣wiadcze艅 Subiektywnych”, pozna艂em inne podej艣cie do pracy w zawodzie terapeutycznym.聽

Kiedy spotykasz drugiego cz艂owieka, za ka偶dym razem musisz wymy艣le膰 psychologi臋 od nowa. Psychologia Do艣wiadcze艅 Subiektywnych, zamiast dopasowywa膰 istniej膮ce modele psychologiczne oraz diagnostyczne do cz艂owieka i jego sytuacji, tworzy modele umo偶liwiaj膮ce poznanie cz艂owieka w jego indywidualno艣ci i niepowtarzalno艣ci…

Poszukujesz wi臋cej wiedzy i inspiracji? Zapraszam do lektury innych artyku艂贸w w cyklu: „Projekt 呕ycie”.

MENTORING 馃敶 COACHING 馃敶 SZKOLENIA 馃敶 DORADZTWO 馃敶 KONSULTING 馃敶 TERAPIA 馃敶 PSYCHOEDUKACJA聽

Jeste艣 zainteresowana/any wsp贸艂prac膮? Zapraszam do kontaktu lub rezerwacji niezobowi膮zuj膮cej konsultacji on-line.

Chcesz udost臋pni膰?

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn

Zapraszam do mojej spo艂eczno艣ci

×

Dzie艅 dobry,
Prosz臋 o kontakt w wiadomo艣ci WhatsApp, lub mailem na tomasz.rudnicki@coachmentor.pl

× Kontakt WhatsApp lub e-mail