Coaching a Mentoring

Coaching a Mentoring? Czym się różnią i jak można je połączyć w procesach rozwojowych.

coaching mentoring

Czym jest Coaching i Mentoring

To skuteczne i rozwojowe metody wsparcia oraz kompetencje przyszłości.

Podstawowa różnica pomiędzy COACHEM a MENTOREM, polega na tym, że MENTOR był już tam, gdzie KLIENT/MENTEE zmierza oraz to, że MENTOR ma doświadczenie i jest ekspertem w dziedzinie, w jakiej pracuje z KLIENTEM/MENTEE, a Coach może, ale nie musi mieć doświadczenia. 

Coach wydobywa lub ukazuje to, co Klient posiada, choć nie zawsze ma świadomy dostęp do tych zasobów. 

Mentor ma prawo lub obowiązek dzielenia się swoim doświadczeniem i wiedzą. 

Coach dociera do zasobów i uruchamia możliwości, które posiada sam Klient.
Mówi się, że Coach zna pytania – a Klient zna odpowiedzi na nie.

W procesach COACHINGOWYCH, COACH i KLIENT/COACHEE tworzą partnerską relację, stawiając jedną i drugą osobę na tym samym poziomie, COACH zna pytania, techniki i narzędzia, a KLIENT/COACHEE dociera i uruchamia swoje możliwości.

Coaching to relacja polegająca na odblokowaniu potencjału danej osoby w celu maksymalizowania dokonań. Metoda ta polega na pomocy w samodzielnym uczeniu, zamiast uczenia kogoś. Coach powinien wzmacniać i wspierać Klienta w samodzielnym dokonywaniu zamierzonej zmiany na podstawie własnych odkryć, wniosków i zasobów.

Mentoring polega na przekazywaniu wiedzy podczas kiedy Coaching rozwija umiejętność i zdolność do  wydobywania zasobów.

Mentor opowiada o własnych doświadczeniach stąd powinien być ekspertem w swojej dziedzinie, Coach natomiast słucha, pyta, docieka, stymuluje co pozwala na bycie Coachem w dziedzinach, w których sam nie jest ekspertem.

MENTORING polega na „sprawowaniu opieki nad pracownikiem na różnych etapach kariery przez wyznaczoną do tego celu osobę” [Aniszewska (red.) 2007, s. 75], zwaną MENTOREM

MENTOR 
to ktoś, „kto pomaga komuś innemu nauczyć się rzeczy, których sam nauczyłby się gorzej, wolniej albo
nie nauczyłby się w ogóle” [Luecke 2006, s. 120; Bell 2000, s. 133].

Zadaniem MENTORINGU jest stworzenie partnerskiej relacji między mistrzem i uczniem, opartej na procesach stymulowania, inspirowania i przywództwa, mającej na celu odkrywanie i rozwijanie potencjału ucznia.

Jednak MENTORING, w przeciwieństwie np. do COACHINGU, skupia się na doradztwie, ewaluacji oraz pomocy
w tworzeniu sukcesu podopiecznego [Syper 2008, s. 784].

MENTORING polega więc na udzielaniu rad, informacji lub wskazówek przez osobę, która ma doświadczenie, umiejętności lub praktyczną wiedzę, przydatne do osobistego i zawodowego rozwoju innego człowieka
[Luecke 2006, s. 120].

Coaching i Mentoring wg organizacji akredytujących

🔴 Według International Coach Federation – Coaching jest metodą pozwalającą w sposób efektywny wytyczyć i osiągnąć ważne cele, podnieść satysfakcję z życia zawodowego i prywatnego, stać się bardziej świadomym liderem, managerem, czy rodzicem.
W pełni wykorzystuje potencjał, kompetencje i umiejętności KLIENTA/COACHEE. Identyfikuje trudności.

Przygotowuje do ich pokonania. Często przekłada się na motywację i większą determinację w działaniu.
ICF definiuje COACHING jako towarzyszenie KLIENTOWI/COACHEE w kreatywnym procesie, który skłania do myślenia i inspiruje do maksymalizacji zawodowego i osobistego potencjału. Istnieje COACHING indywidualny, grupowy i zespołowy.


🔴 Według Polskiej Izby Coachingu – COACHING to metoda wspierania rozwoju realizowana w formie cyklu spotkań pomiędzy COACHEM a KLIENTEM/COACHEE, podczas których COACH, poprzez aktywne słuchanie, zadawanie pytań
oraz stosowanie innych specyficznych narzędzi i zadań rozwojowych, towarzyszy KLIENTOWI w wyznaczaniu ważnych dla niego celów, odnajdywaniu wewnętrznych zasobów potrzebnych do ich realizacji oraz ustalaniu i wdrażaniu planów działań.

COACH
wspiera KLIENTA/COACHEE w odkrywaniu i efektywnym wykorzystaniu osobistego potencjału celem podnoszenia jakości jego życia. COACHING może mieć formę pracy indywidualnej, z grupą lub zespołem.


🔴 Według Europejskiego Centrum Mentoringu i Coachingu – MENTORING to dobrowolna, 
niezależna od hierarchii służbowej, pomoc udzielana przez jednego człowieka drugiemu (zwanego MENTEE, dzięki czemu może on poczynić znaczny postęp w wiedzy, pracy zawodowej lub sposobie myślenia” [Clutterbuck 2002, s. 13].

Korzyści płynące z Coachingu i Mentoringu

  • Skoncentrowana na przyszłości i rozwiązaniach relacja partnerska.
  • Coaching i Mentoring to nowoczesne metody rozwoju, które uzupełniają tradycyjne i znane, takie jak doradztwo czy szkolenia. 
  • Coaching i Mentoring są efektywne i spersonalizowane. 
  • Opierają się na nauce, wieloletniej praktyce i doświadczeniu. 
  • To komplementarne, skuteczne i stale rozwijające się metody rozwoju człowieka. 
  • Dają wymierne i trwałe efekty, ponieważ sięgają po potencjał i kreatywność Klienta
  • Przynoszą wymierne rezultaty Klientowi, relacjom i otoczeniu, w którym on funkcjonuje. 
  • Coaching i Mentoring inicjują proces głębokich zmian, doskonale edukują i wspierają, a także inspirują w ciągle zmieniającym się środowisku. 
  • Doskonale wpisują się w dzisiejsze burzliwe środowisko, ciągłe zmiany, postępującą globalizację czy postmodernizm.

Opracowanie własne na podstawie: NAUKI O ZARZĄDZANIU MANAGEMENT SCIENCES 2013.
Joanna Mróz  COACHING I MENTORING WOBEC WSPÓŁCZESNYCH WYZWAŃ W ROZWOJU PRACOWNIKÓW.

⛔ Czym nie jest Coaching i Mentoring

  • nie są manipulacją i podstępnym sterowaniem
  • to nie są pojedyncze rozmowy, czy wykłady, towarzyszące ocenie rocznej
  • nie są rozmową, ani mową motywacyjną  
  • nie są sztuką prowadzenia sporów, czy przekonywania
  • nie są ostatnią deską ratunku
  • Coach i Mentor nie posiada worka ze sztuczkami i magicznymi posunięciami
  • profesjonalni przedstawiciele tych zawodów, nie będą używali haseł „PO PROSTU ZRÓB TO”, „JESTEŚ MISTRZEM”, „MOŻESZ WSZYSTKO” .. 

Kodeks Etyczny oraz kompetencje Coacha i Mentora

Kompetencje Coacha wg.standardów IC, ICF, ICI, którymi się posługuję to: 

  • etyczna praktyka,
  • partnerstwo w relacji,
  • zaufanie i poczucie bezpieczeństwa,
  • obecność coachingowa,
  • aktywne słuchanie,
  • budzenie świadomości,
  • i wzrastanie KLIENTÓW.

Kodeks etyczny EMCC, według którego pracuję,  jako Coach i Mentor zawiera standardy zawodowe takie jak: 

kontekst klienta, integralność, poufność, uznanie prawa do równości i różnorodności, profesjonalizm, doskonała praktyka, ustawiczna superwizja, ciągły rozwój zawodowy i refleksja, zdolność do działania, określenie niewłaściwych zachowań, konflikt interesów, dbałość o reputację Coachingu i Mentoringu.

Linki do kodeksów etycznych, standardów i kompetencji organizacji akredytujących programy, na podstawie których
się kształciłem:

Izba Coachingu https://www.izbacoachingu.com/standardy/
International Coach Federation https://icf.org.pl/kodeks-etyczny/
European Mentoring & Coaching Council https://www.emccglobal.org/leadership-development
International Association of Coaching Institutes https://www.coaching-institutes.net/

Zawód Coacha, Mentora, Trenera oraz Terapeuty Edukatora zdobyłem w procesie rozwojowym, zawierającym
ponad 1.200 godzin edukacyjnych w tym procesów i terapii własnej, kształcąc się między innymi w:

Szkoła Coachów Meritum https://meritum-coaching.pl/Certyfikowany Coach ACC ICF
Instytut Mukoid Komunikacja dla Rozwoju https://studiacoachingu.com/Profesjonalny Coach  ACTP ICF
Szkoła Coachingu Edukacyjnego https://szkolacoachingu.edu.pl/Master Coach ICI
Szkoła Business i Executive Coachingu  https://perfectcircle.pl/ Business i Executive Coach
Instytut Kognitywistki Bennewicz  https://instytutbennewicz.pl/Certyfikowany Mentor Kognitywny
Szkoła Trenerów Biznesu Wolniewicz https://jacekwolniewicz.pl/Master Teacher 
Instytut Kognitywistki Bennewicz https://instytutbennewicz.pl/Mistrzowski Terapeuta-Edukator
Psychologii Doświadczeń Subiektywnych (PDS)

Coaching i Mentoring na tle innych zawodów pomocowych

Nauka i doświadczenia, wiedza i praktyka, a także zmieniająca się rzeczywistość, nierzadko udowadniają, iż stare rozwiązania nie zawsze pasują, do nowej rzeczywistości. 

Zmiany i ciągły rozwój obserwujemy również w dziedzinie wsparcia drugiego człowieka. Zajmują się nim przedstawiciele tzw. ZAWODÓW POMOCOWYCH

Jest istotna różnica pomiędzy Psychologiem, Terapeutą, Psychoterapeutą, Psychiatrą, Counsellorem, Coachem, Socjoterapeutą, Trenerem, Facylitatorem, Mentorem, Tutorem czy Doradcą.

O tym jak wybrać metodę wsparcia piszę w artykule „Metody wsparcia, interwencji, pomocy w transformacji, zmianie, rozwoju czy zdrowieniu”

Coaching jest relacją partnerską, a Coach, korzysta z wiedzy, narzędzi, technik i umiejętności „zapożyczonych” z psychologii, psychoterapii, terapii, socjologii, kognitywistyki, antropologii, socjologii czy neurobiologii. 

Dynamiczny rozwój coachingu na świecie, a także w Polsce oraz brak jasnych regulacji zawodu Coacha, wprowadza wiele nieporozumień, zniekształceń czy nadużyć. Przyczyniają się do tego sami przedstawiciele, którzy tytułują się mianem Coacha. 

Dobrą metodą weryfikacji przedstawicieli zawodu Coacha jest sprawdzenie kwalifikacji.
Istnieją organizacje zrzeszające Coachów oraz akredytujące programy edukacyjno-rozwojowe, a także certyfikujące i akredytujące samych Coachów. Do najbardziej popularnych należą: 

Izba Coachingu https://www.izbacoachingu.com/standardy/
International Coach Federation https://icf.org.pl/kodeks-etyczny/
European Mentoring & Coaching Council https://www.emccglobal.org/leadership-development
International Association of Coaching Institutes https://www.coaching-institutes.net/

Po więcej informacji o zawodzie Coacha zapraszam do lektury artykułu „Moja zmiana ścieżki zawodowej”

Coaching i Mentoring na tle zawodów pomocowych. 

Matryca edukacyjna – opracowanie własne na podstawie „Coaching i Mentoring w praktyce” Maciej Bennewicz


matryca edukacyjna

Metody rozwojowe – opracowanie Bożena Wujec, na podstawie L.D. Czarkowska, O. Rzycka i D. Clutterbuck

metody rozwojowe

Więcej informacji o mnie, referencje

Zapraszam do rezerwacji niezobowiązującej konsultacji

Referencje

Jesteś zainteresowana/any współpracą? Zapraszam do rezerwacji niezobowiązującej konsultacji on-line, lub telefonicznej.

Metody rozwoju osobistego

c m 1

Pracując z moim klientami bardzo często pada pytanie: Co to właściwie jest COACHING? A czym jest MENTORING?
Która z tych metod będzie dla mnie skuteczniejsza?

Na polskim rynku, jest wielu wybitnych przedstawicieli tych zawodów. Uczę się od nich – to droga bez końca, inspiruję się, a przy okazji tworzę swoją barwną bibliotekę doświadczeń, która składa się na moją, osobistą metodologię pracy z klientami. 
Dlatego opisując, moje subiektywne spojrzenie, będę wspomagał się, ich wiedzą i doświadczeniem. 

Aktualnie w Polsce istnieje duży bałagan w definiowaniu, czym jest coaching. Bardzo często coachem nazywa się ktoś, kto nim absolutnie nie jest.
Nie bez znaczenia jest również czarny PR coachingu. Często, w obiegowej opinii, spotykamy się z określeniem „skołczować” kogoś. Co całkowicie zakrzywia ideę, tej rozwojowej metody pracy. 

To nie jest coaching 

 

Dlatego, aby odpowiedzieć na to pytanie przedstawię najpierw czym Coaching, a tym bardziej Mentoring nie są:

Nie są to rozmowy podsumowujące, towarzyszące ocenie rocznej. Coaching i Mentoring to nie jest trening, szkolenie, terapia czy medytacja. 
Pracując jako  coach i mentor, nie posługuję się magicznymi sztuczkami i uniwersalnymi rozwiązaniami. Profesjonalni przedstawiciele tych zawodów,
nie są mówcami motywacyjnymi. A co za tym idzie, nie będą posługiwali się hasłami “Możesz to zrobić, “Jesteś mistrzem”, czy “Po prostu zrób to”. 

Głównym zadaniem coachingu, jest ZMIANA. Przy czym metodologia koncentruje się na rozwiązaniu, a nie na problemie. A zmiana to proces, nie wydarzenie. Dlatego wraz z moimi klientami pracujemy w procesie, który – po za procesami interwencyjnymi, gdzie sytuacja wymaga intensywnej pracy
–  zwyczajowo trwa od 3 do 12 miesięcy. 

Jak wybrać coacha lub mentora? 

 

Kolejnym ważnym aspektem jest wybór odpowiedniego coacha lub mentora. Jest to temat na oddzielną historię, którą obiecuję przybliżyć w niedługim czasie. Chciałbym jednak zwrócić uwagę na fakt, iż w dzisiejszych czasach, bardzo lekko przychodzi wielu osobom zgoda na posługiwanie się różnymi tytułami. 

Zarówno coach jak i mentor to zawód, który wymaga nauki, praktyki, certyfikacji i akredytacji. Bardzo ważnym elementem jest poddawanie się superwizji.
Każdy z coachów jak i mentorów jest inny. Co wynika z doświadczenia, zarówno osobistego jaki zawodowego, umiejętności, kompetencji czy predyspozycji. 
Dlatego przed wyborem osoby do współpracy, warto jest sprawdzić te elementy. I co najważniejsze, zarówno coaching jak i mentoring to relacja.
Otwarta, bezpieczna, poufna, partnerska, etyczna, czysta, świadoma, uważna, oparta na szacunku i zaufaniu.
Stąd zarówno postawa obu stron, jak i swoistego rodzaju „więź”, jest w obu tych procesach kluczowa. 

Kompetencje Coacha i Mentora

 
Zarówno Coach jak i Mentor prowadzi etyczną praktykę, przekazaną przez edukatorów, opartą na Kodeksie Etycznym i Standardach,
które wyniósł z uczelni w których się kształcił oraz organizacji, które je akredytowały. 
Jest świadomy siebie i zaangażowany we własny rozwój. 
Stosuje różnorodne narzędzia i techniki w celu zwiększenia skuteczności
Tworzy relację i działa w partnerstwie z klientem i wszystkimi interesariuszami. 
Dba o bezpieczne środowisko, wzajemny szacunek i zaufanie. 
Jest skoncentrowany, uważny i empatyczny. 
W komunikacji, aktywnie słucha na kilku poziomach, aby zrozumieć co klient mówi, ale też czego nie mówi, aby w pełny sposób zrozumieć znaczenie. 

Pobudza świadomość i facylituje wglądy i uczenie się klienta. 
Wspiera uczenie się i rozwój, promuje autonomię klienta.
Przeprowadza ewaluację procesu. 

 

Od teorii do praktyki 

 

Moją edukację w tej dziedzinie otrzymałem w Szkole Coachingu Meritum https://meritum-coaching.pl/, Instytucie Ewy Mukoid https://studiacoachingu.com/, oraz Bennewicz Instytut Kognitywistyki https://instytutbennewicz.pl/. W mojej pracy wykorzystuję również prawie trzydziestoletnie doświadczenie
w międzynarodowymi biznesie – szczegółowe informacje przedstawiam w zakładce o mnie. 

Wraz z otrzymaną wiedzą i rozpoczęciem praktyki, zacząłem zdawać sobie sprawę, jak ważny jest kodeks etyczny coachingu i mentoringu.
Szukałem zrozumienia u moich superwizorów, jak łączyć te dwie różne metody rozwojowe. Na podstawie doświadczeń i otrzymanej wiedzy stoję na stanowisku,
iż należy zachować odrębność procesów oraz pełną transparentność wobec klientów. Klient nie powinien być w różnych procesach, czy interwencjach, w tym samym czasie – chyba, że jako proces dopełniający. Albowiem sytuacja taka, zakłóci przebieg, zniekształci obraz i może być nieużyteczna, a czasem
wręcz szkodliwa. 

Dlatego, zawsze wspólnie decydujemy jaki proces rozwojowy wdrażamy, lub staram się o zgodę na jego wybór. 

Cytując za Maciejem Bennewiczem, aby trafnie i szybko zobrazować metody stosowane w edukacji dorosłych i biznesie, a także odnaleźć miejsce coachingu
i mentoringu w strukturze oddziaływań edukacyjno-rozwojowych, można posłużyć się “Matrycą oddziaływań edukacyjnych”. 

matryca

Coach a mentor 

 

Coaching to poszukiwanie wewnątrz klienta. Poszukiwanie i uruchamianie zasobów, które każdy z nas posiada, jednak z różnych względów ich nie zauważa,
nie korzysta z nich, lub też nie jest ich świadomy. Bywa że są one przykryte przekonaniami, wychowaniem, czy normami społecznymi. 

Natomiast mentoring to relacja uczeń – mistrz czy ekspert. W przypadku tego procesu rozwojowego, jest on bardziej dyrektywny i ukierunkowany na rezultat. 

Jak kiedyś usłyszałem Mentor, w przeciwieństwie do Coacha już tam był. Ma doświadczenie z zakresu w jakim pracuje. Coach natomiast, dociera do zasobów
i uruchamia możliwości, które posiada sam klient.

Mentoring to partnerska relacja, uczeń – mistrz oparta na stymulowaniu, inspirowaniu i przywództwie. Prowadzi do rozwijania potencjału ucznia.
Mentoring w przeciwieństwie do coachingu opiera się na doradztwie, ewaluacji i jest bardziej dyrektywny. Jednak zarówno coaching jak i mentoring
są pomocne w tworzeniu sukcesu podopiecznego.

Coaching natomiast to relacja, polegająca na odblokowaniu potencjału, danej osoby, w celu maksymalizowania dokonań. Metoda ta polega na pomocy 
w samodzielnym uczeniu, zamiast uczenia kogoś. Coach powinien wzmacniać i wspierać klienta w samodzielnym dokonywaniu zamierzonej zmiany na podstawie własnych odkryć, wniosków i zasobów. Mentoring polega na przekazywaniu wiedzy podczas kiedy coaching rozwija umiejętność i zdolność do  wydobywania zasobów. 

Mentor opowiada o własnych doświadczeniach, stąd powinien być ekspertem w swojej dziedzinie.
Coach natomiast słucha, pyta, docieka, stymuluje, co pozwala na bycie Coachem w dziadzinach w których sam nie jest ekspertem.

Kilka definicji coachingu:

 

 „Technika coachingu polega na wydobywaniu mocnych stron ludzi, pomaganiu im w omijaniu osobistych barier i ograniczeń
w celu osiągniecia celu, a także ułatwieniu im bardziej efektywnego funkcjonowania w zespole.
 Coaching koncentruje się na rozwiązaniu (a nie na poszukiwaniu przyczyn problemów), promując rozwój nowych strategii myślenia”
– Robert Dilts

 

„Coaching jest metodą pozwalającą w sposób efektywny wytyczyć i osiągnąć ważne cele, podnieść satysfakcję z życia zawodowego i prywatnego, stać się bardziej świadomym liderem, managerem, czy rodzicem. W pełni wykorzystuje potencjał, kompetencje i umiejętności klienta. Identyfikuje trudności. Przygotowuje do ich pokonania.
Często przekłada się na motywację i większą determinację w działaniu.

ICF definiuje coaching jako towarzyszenie klientowi w kreatywnym procesie, który skłania do myślenia i inspiruje do maksymalizacji zawodowego i osobistego potencjału”
 –  International Coach Federation (ICF)

„Coaching to profesjonalnie prowadzony proces, który inspiruje klientów do maksymalizacji ich potencjału osobistego
 i zawodowego. Jest to ustrukturyzowany, celowy i transformacyjny proces, pomagający klientom zobaczyć i przetestować alternatywne sposoby poprawy kompetencji, podejmowania decyzji i poprawy jakości życia. Coach i mentor oraz klient współpracują ze sobą na zasadach ściśle poufnych. W tej relacji klienci są ekspertami w zakresie poziomu treści i podejmowania decyzji; coach i mentor jest ekspertem w profesjonalnym prowadzeniu procesu” 
– European Mentoring and Coaching Council (EMCC) 

 
 Poniżej przedstawiam link do animacji, która w sposób bardzo obrazowy, przedstawia czym jest coaching. 
 

https://www.youtube.com/watch?v=UY75MQte4RUC

c m 2

Zalety Coachingu i Mentoringu 

 

Coaching i Mentoring to nowoczesne metody rozwoju, które uzupełniają tradycyjne i znane, takie jak doradztwo czy szkolenia.
Są skoncentrowana na przyszłości i rozwiązaniach, są efektywne i spersonalizowane. To metody rozwoju człowieka, które opierają się na nauce, wieloletniej praktyce
i doświadczeniu, komplementarne, skuteczne i stale rozwijające się. Dają wymierne i trwałe efekty, ponieważ sięgają po potencjał i kreatywność klienta.
Przynoszą wymierne rezultaty klientowi, relacjom i otoczeniu, w którym on funkcjonuje. 

Coaching i Mentoring inicjują proces głębokich zmian, doskonale edukują i wspierają, a także inspirują w ciągle zmieniającym się środowisku.
Doskonale wpisują się w dzisiejsze burzliwe środowisko, ciągłe zmiany, postępującą globalizację czy postmodernizm.

Poniżej przedstawiam opracowanie Bożeny Wujec, które ukazuje coaching i mentoring na tle różnego  rodzaju metod i interwencji, podczas pracy z drugim człowiekiem. 

Największa i najbardziej znana międzynarodowa organizacja coachingu to Interantional Coach Fedaration (ICF). Na stronach oddziału polskiego znaleźć można
“Kodeks etyczny” i “Kluczowe kompetencje”, które są żelazną podstawą coachów,  wywodzących się z uczelni akredytowanych przez ICF. https://icf.org.pl/

Druga organizacja to European Mentoring and Coaching Council. (EMCC), gdzie również można znaleźć “Ramy kompetencyjne” coachów i mentorów oraz
 ”Globalny Kodeks” https://emccpoland.org/

Trzecia znacząca organizacja to Izba Coachingu (IC), reprezentująca środowisko coachingowe, na rynku polskim. https://www.izbacoachingu.com/

Nauka ciągle nas zaskakuje. W kontekście niesamowitego postępu badań i rozwoju, w zakresie neuronauki i zagadnień mechaniki kwantowej, 
widzimy, że ciągle możemy doskonalić model pracy, nad zrozumieniem człowieka. Rozwój technologii ułatwia nam prace badawcze nad naszym mózgiem i procesami jakie w nim zachodzą. Coraz jaśniej rozumiemy wiele reakcji. Finalnie przekłada się to na większą skuteczność oraz użyteczność w pracy nad rozwojem człowieka. Wiedzę tę, potrzebujemy ciągle aktualizować. 

Nie możemy zapomnieć, o spersonalizowanym podejściu. Każdy jest inny, wyjątkowy i niepowtarzalny.
Dlatego tak ciekawa i stale rozwijająca, jest praca z drugim człowiekiem. Ale i również bardzo odpowiedzialna. 

Pracując z moim klientami, często odczuwałem deficyt mojej wiedzy z zakresu psychologii.
I jakby na przeciw temu, Bennewicz Instytut Kognitywistki, stworzył program „Psychologia Doświadczeń Subiektywnych”.
Jestem w trakcie nauki pod skrzydłami Anny Prelewicz i Macieja Bennewicza.
Wierzę, że zdobyta wiedza, będzie mi pomocna w jeszcze lepszej, skutecznej i wszechstronnej pracy z człowiekiem. 

W kanonie, tego programu można wyczytać:

„Każdy człowiek jest istotą jedyną, osobną i niepowtarzalną.
Dlatego spotykając istotę ludzką w procesie osobistego rozwoju za każdym razem trzeba tworzyć od nowa psychologię, socjologię, pedagogikę, antropologię tej osoby – oficjalnymi naukami jedynie się posiłkując, jako niedoskonałym modelem.
Mentor w drodze rozwoju jednostki, jest zarówno tym, który poznaje jednostkę, daje się poznać, jak i tym, który tworzy na jej potrzeby,
unikalny model rozwoju w oparciu o sprawdzone metody, które sam przetestował”.

W tekście wykorzystałem informacje oraz inspiracje, pochodzące:

  1.  Joanna Mróz Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu COACHING I MENTORING WOBEC WSPÓŁCZESNYCH WYZWAŃ W ROZWOJU PRACOWNIKÓW
    NAUKI O ZARZĄDZANIU MANAGEMENT SCIENCES 3(16) · 2013 ISSN 2080-6000
  2. Bennewicz Instytut Kognitywistyki 
  3. Instytut Mukoid 
  4. Szkoła Coachów Meritum
  5. Bożena Wujec www.inspired.pl
×

Dzień dobry,
Proszę o kontakt w wiadomości WhatsApp, lub mailem na tomasz.rudnicki@coachmentor.pl

× Kontakt WhatsApp lub e-mail