Coaching a Mentoring

Coaching a Mentoring? Czym si臋 r贸偶ni膮 i jak mo偶na je po艂膮czy膰 w procesach rozwojowych.

coaching czy mentoring

Czym jest Coaching i Mentoring

To skuteczne i rozwojowe metody wsparcia oraz kompetencje przysz艂o艣ci.

Podstawowa r贸偶nica pomi臋dzy聽COACHEM聽a聽MENTOREM, polega na tym, 偶e聽MENTOR聽by艂 ju偶 tam, gdzie聽KLIENT/MENTEE聽pod膮偶膮 oraz to,聽偶e MENTOR jest ekspertem聽w dziedzinie, w jakiej pracuje z聽KLIENTEM/MENTEE.聽
W procesach聽COACHINGOWYCH聽z kolei, m贸wi si臋, 偶e聽COACH聽i聽KLIENT/COACHEE聽tworz膮 partnersk膮 relacj臋, stawiaj膮c jedn膮 i drug膮 osob臋 na tym samym poziomie,聽COACH聽zna pytania, techniki i narz臋dzia, a聽KLIENT/COACHEE聽zna odpowiedzi.
MENTORING polega na 鈥瀞prawowaniu opieki nad pracownikiem na r贸偶nych etapach kariery聽przez wyznaczon膮 do tego celu osob臋鈥 [Aniszewska (red.) 2007, s. 75],聽zwan膮 MENTOREM.聽

MENTOR聽
to kto艣, 鈥瀔to pomaga komu艣 innemu nauczy膰 si臋 rzeczy,聽kt贸rych sam nauczy艂by si臋 gorzej, wolniej albo
nie nauczy艂by si臋 w og贸le鈥澛燵Luecke 2006, s. 120; Bell 2000, s. 133].
Zadaniem MENTORINGU聽jest stworzenie partnerskiej relacji mi臋dzy mistrzem i uczniem, opartej na procesach stymulowania, inspirowania i przyw贸dztwa,聽maj膮cej na celu odkrywanie i rozwijanie potencja艂u ucznia.
Jednak MENTORING, w przeciwie艅stwie聽np. do COACHINGU, skupia si臋 na doradztwie, ewaluacji聽oraz pomocy
w tworzeniu sukcesu podopiecznego [Syper 2008, s. 784].
MENTORING聽polega wi臋c na udzielaniu rad, informacji lub wskaz贸wek przez osob臋,聽kt贸ra ma do艣wiadczenie, umiej臋tno艣ci聽lub praktyczn膮 wiedz臋, przydatne do osobistego i zawodowego rozwoju innego cz艂owieka
[Luecke 2006, s. 120].

Coaching i Mentoring wg organizacji akredytuj膮cych

馃敶 Wed艂ug International Coach Federation –聽Coaching jest metod膮 pozwalaj膮c膮 w聽spos贸b efektywny wytyczy膰 i聽osi膮gn膮膰 wa偶ne cele, podnie艣膰 satysfakcj臋 z聽偶ycia zawodowego i聽prywatnego, sta膰 si臋 bardziej 艣wiadomym liderem, managerem, czy聽rodzicem.
W聽pe艂ni wykorzystuje potencja艂, kompetencje i聽umiej臋tno艣ci KLIENTA/COACHEE. Identyfikuje trudno艣ci.

Przygotowuje do聽ich pokonania.聽Cz臋sto przek艂ada si臋 na聽motywacj臋 i聽wi臋ksz膮 determinacj臋 w聽dzia艂aniu.
ICF definiuje COACHING jako towarzyszenie KLIENTOWI/COACHEE w kreatywnym procesie, kt贸ry sk艂ania do my艣lenia i inspiruje do maksymalizacji zawodowego聽i osobistego potencja艂u. Istnieje COACHING indywidualny, grupowy i zespo艂owy.


馃敶 Wed艂ug Polskiej聽Izby Coachingu聽– COACHING聽to metoda wspierania rozwoju realizowana w formie cyklu spotka艅 pomi臋dzy COACHEM a KLIENTEM/COACHEE, podczas kt贸rych COACH, poprzez aktywne s艂uchanie, zadawanie pyta艅
oraz stosowanie innych specyficznych narz臋dzi聽i zada艅 rozwojowych, towarzyszy KLIENTOWI w wyznaczaniu wa偶nych dla niego cel贸w, odnajdywaniu wewn臋trznych zasob贸w potrzebnych do ich realizacji聽oraz ustalaniu聽i wdra偶aniu plan贸w dzia艂a艅.

COACH
wspiera KLIENTA/COACHEE w odkrywaniu i efektywnym wykorzystaniu osobistego potencja艂u聽celem podnoszenia jako艣ci jego 偶ycia. COACHING mo偶e mie膰 form臋 pracy indywidualnej, z grup膮 lub zespo艂em.


馃敶 Wed艂ug Europejskiego Centrum Mentoringu i Coachingu –聽MENTORING聽to dobrowolna,聽
niezale偶na od hierarchii s艂u偶bowej,聽pomoc udzielana przez jednego cz艂owieka drugiemu (zwanego MENTEE, dzi臋ki czemu mo偶e on poczyni膰 znaczny post臋p w wiedzy,聽pracy zawodowej聽lub sposobie my艣lenia鈥 [Clutterbuck 2002, s. 13].

Coaching / Mentoring

Coach聽dociera do zasob贸w i uruchamia mo偶liwo艣ci, kt贸re posiada sam klient.
M贸wi si臋, 偶e Coach zna pytania – a Klient odpowiedzi na nie.

Mentor, w przeciwie艅stwie do Coacha ju偶 by艂 tam, gdzie KLIENT zmierza.
Ma do艣wiadczenie z zakresu w jakim pracuje i jest w tym obszarze ekspertem.聽

  • Mentoring to partnerska relacja ucze艅 – mistrz oparta na stymulowaniu, inspirowaniu i przyw贸dztwie.
    Prowadzi do rozwijania potencja艂u ucznia. Mentoring w przeciwie艅stwie do Coachingu opiera si臋 na doradztwie, ewaluacji i聽 jest bardziej dyrektywny.聽
    Zar贸wno Coaching jak i Mentoring s膮 pomocne w tworzeniu sukcesu podopiecznego.

  • Coaching to relacja polegaj膮ca na odblokowaniu potencja艂u danej osoby w celu maksymalizowania dokona艅. Metoda ta polega na pomocy聽w samodzielnym uczeniu, zamiast uczenia kogo艣. Coach powinien wzmacnia膰 i wspiera膰 Klienta w samodzielnym dokonywaniu zamierzonej zmiany聽na podstawie w艂asnych odkry膰, wniosk贸w i zasob贸w.

  • Mentoring polega na przekazywaniu wiedzy podczas kiedy Coaching rozwija umiej臋tno艣膰 i zdolno艣膰 do聽 wydobywania zasob贸w.

  • Mentor opowiada o w艂asnych do艣wiadczeniach st膮d powinien by膰 ekspertem w swojej dziedzinie, Coach natomiast s艂ucha, pyta, docieka, stymuluje聽co pozwala na bycie Coachem w dziedzinach, w kt贸rych sam nie jest ekspertem.

Korzy艣ci p艂yn膮ce z Coachingu i Mentoringu

  • Skoncentrowana na przysz艂o艣ci i rozwi膮zaniach relacja partnerska.
  • Coaching i Mentoring to nowoczesne metody rozwoju, kt贸re uzupe艂niaj膮 tradycyjne i znane, takie jak doradztwo czy szkolenia.聽
  • Coaching i Mentoring s膮 efektywne i spersonalizowane.聽
  • Opieraj膮 si臋 na nauce, wieloletniej praktyce i do艣wiadczeniu.聽
  • To komplementarne, skuteczne i stale rozwijaj膮ce si臋 metody rozwoju cz艂owieka.聽
  • Daj膮 wymierne i trwa艂e efekty, poniewa偶 si臋gaj膮 po potencja艂 i kreatywno艣膰 Klienta.聽
  • Przynosz膮 wymierne rezultaty Klientowi, relacjom i otoczeniu, w kt贸rym on funkcjonuje.聽
  • Coaching i Mentoring inicjuj膮 proces g艂臋bokich zmian, doskonale edukuj膮 i wspieraj膮, a tak偶e inspiruj膮 w ci膮gle zmieniaj膮cym si臋 艣rodowisku.聽
  • Doskonale wpisuj膮 si臋 w dzisiejsze burzliwe 艣rodowisko, ci膮g艂e zmiany, post臋puj膮c膮 globalizacj臋 czy postmodernizm.

Opracowanie w艂asne na podstawie: NAUKI O ZARZ膭DZANIU MANAGEMENT SCIENCES 2013.
Joanna Mr贸z聽 COACHING I MENTORING WOBEC WSP脫艁CZESNYCH WYZWA艃 W ROZWOJU PRACOWNIK脫W.

鉀 Czym nie jest Coaching i Mentoring

  • nie s膮 manipulacj膮 i podst臋pnym sterowaniem
  • to nie s膮 pojedyncze rozmowy, czy wyk艂ady, towarzysz膮ce ocenie rocznej
  • nie s膮 rozmow膮, ani mow膮 motywacyjn膮聽聽
  • nie s膮 sztuk膮 prowadzenia spor贸w, czy przekonywania
  • nie s膮 ostatni膮 desk膮 ratunku
  • to nie s膮 manipulacje oparte na wrogim sterowaniu
  • Coach i Mentor nie posiada worka ze sztuczkami i magicznymi posuni臋ciami
  • profesjonalni przedstawiciele nie b臋d膮 u偶ywali hase艂 „PO PROSTU ZR脫B TO”, „JESTE艢 MISTRZEM”, „MO呕ESZ WSZYSTKO” ..聽

Kodeks Etyczny oraz kompetencje Coacha i Mentora

Kompetencje Coacha wg.standard贸w IC, ICF, ICI, kt贸rymi si臋 pos艂uguj臋 to:聽

  • etyczna praktyka,
  • partnerstwo w relacji,
  • zaufanie i poczucie bezpiecze艅stwa,
  • obecno艣膰 coachingowa,
  • aktywne s艂uchanie,
  • budzenie 艣wiadomo艣ci,
  • i wzrastanie KLIENT脫W.

Kodeks etyczny EMCC, wed艂ug kt贸rego pracuj臋,聽 jako Coach i Mentor zawiera standardy zawodowe聽takie jak:聽

kontekst klienta, integralno艣膰, poufno艣膰, uznanie prawa do r贸wno艣ci i r贸偶norodno艣ci, profesjonalizm,聽doskona艂a praktyka, ustawiczna superwizja, ci膮g艂y rozw贸j zawodowy i refleksja,聽zdolno艣膰 do dzia艂ania, okre艣lenie niew艂a艣ciwych zachowa艅, konflikt interes贸w, dba艂o艣膰 o reputacj臋聽Coachingu聽i Mentoringu.

Linki do kodeks贸w etycznych, standard贸w i kompetencji organizacji akredytuj膮cych programy, na podstawie kt贸rych
si臋 kszta艂ci艂em:

Izba Coachingu https://www.izbacoachingu.com/standardy/
International Coach Federation https://icf.org.pl/kodeks-etyczny/
European Mentoring & Coaching Council聽https://www.emccglobal.org/leadership-development
International Association of Coaching Institutes聽https://www.coaching-institutes.net/

Zaw贸d Coacha, Mentora, Trenera oraz Terapeuty Edukatora zdoby艂em w procesie rozwojowym, zawieraj膮cym
ponad 1.200 godzin edukacyjnych w tym proces贸w i terapii w艂asnej,聽kszta艂c膮c si臋 mi臋dzy innymi w:

Szko艂a Coach贸w Meritum聽https://meritum-coaching.pl/Certyfikowany Coach ACC ICF
Instytut Mukoid Komunikacja dla Rozwoju聽https://studiacoachingu.com/Profesjonalny Coach聽 ACTP ICF
Szko艂a Coachingu Edukacyjnego聽https://szkolacoachingu.edu.pl/Master Coach ICI
Szko艂a Business i Executive Coachingu聽 https://perfectcircle.pl/ Business i Executive Coach
Instytut Kognitywistki Bennewicz聽 https://instytutbennewicz.pl/Certyfikowany Mentor Kognitywny
Szko艂a Trener贸w Biznesu Wolniewicz聽https://jacekwolniewicz.pl/Master Teacher
Instytut Kognitywistki Bennewicz聽https://instytutbennewicz.pl/Mistrzowski Terapeuta-Edukator
Psychologii Do艣wiadcze艅 Subiektywnych (PDS)

Coaching i Mentoring na tle innych zawod贸w

Matryca edukacyjna – opracowanie w艂asne na podstawie „Coaching i Mentoring w praktyce” Maciej Bennewicz


matryca edukacyjna

Metody rozwojowe – opracowanie Bo偶ena Wujec, na podstawie L.D. Czarkowska, O. Rzycka i D. Clutterbuck

metody rozwojowe

Wi臋cej informacji o mnie, referencje

Zapraszam do rezerwacji niezobowi膮zuj膮cej konsultacji

Referencje

Jeste艣 zainteresowana/any wsp贸艂prac膮? Zapraszam do rezerwacji niezobowi膮zuj膮cej konsultacji on-line, lub telefonicznej.

Metody rozwoju osobistego

Pracuj膮c z moim klientami bardzo cz臋sto pada pytanie: Co to w艂a艣ciwie jest COACHING? A czym jest MENTORING?
Kt贸ra z tych metod b臋dzie dla mnie skuteczniejsza?

Spis tre艣ci

Na polskim rynku, jest wielu wybitnych przedstawicieli tych zawod贸w. Ucz臋 si臋 od nich – to droga bez ko艅ca, inspiruj臋 si臋, a przy okazji tworz臋 swoj膮 barwn膮 bibliotek臋 do艣wiadcze艅, kt贸ra sk艂ada si臋 na moj膮, osobist膮 metodologi臋 pracy z klientami.聽
Dlatego opisuj膮c, moje subiektywne spojrzenie, b臋d臋 wspomaga艂 si臋, ich wiedz膮 i do艣wiadczeniem.聽

Aktualnie w Polsce istnieje du偶y ba艂agan w definiowaniu, czym jest coaching. Bardzo cz臋sto coachem nazywa si臋 kto艣, kto nim absolutnie nie jest.
Nie bez znaczenia jest r贸wnie偶 czarny PR coachingu. Cz臋sto, w obiegowej opinii, spotykamy si臋 z okre艣leniem „sko艂czowa膰” kogo艣. Co ca艂kowicie zakrzywia ide臋, tej rozwojowej metody pracy.聽

To nie jest coaching聽

Dlatego, aby odpowiedzie膰 na to pytanie przedstawi臋 najpierw czym Coaching, a tym bardziej Mentoring nie s膮:

Nie s膮 to rozmowy podsumowuj膮ce, towarzysz膮ce ocenie rocznej. Coaching i Mentoring to nie jest trening, szkolenie, terapia czy medytacja.聽
Pracuj膮c jako聽 coach i mentor, nie pos艂uguj臋 si臋 magicznymi sztuczkami i uniwersalnymi rozwi膮zaniami. Profesjonalni przedstawiciele tych zawod贸w,
nie s膮 m贸wcami motywacyjnymi. A co za tym idzie, nie b臋d膮 pos艂ugiwali si臋 has艂ami 鈥淢o偶esz to zrobi膰, 鈥淛este艣 mistrzem鈥, czy 鈥淧o prostu zr贸b to鈥.聽

G艂贸wnym zadaniem coachingu, jest ZMIANA. Przy czym metodologia koncentruje si臋 na rozwi膮zaniu, a nie na problemie. A zmiana to proces, nie wydarzenie. Dlatego wraz z moimi klientami pracujemy w procesie, kt贸ry – po za procesami interwencyjnymi, gdzie sytuacja wymaga intensywnej pracy
–聽 zwyczajowo trwa聽od 3 do 12 miesi臋cy.聽

Jak wybra膰 coacha lub mentora?聽

Kolejnym wa偶nym aspektem jest wyb贸r odpowiedniego coacha lub mentora. Jest to temat na oddzieln膮 histori臋, kt贸r膮 obiecuj臋 przybli偶y膰 w nied艂ugim czasie. Chcia艂bym jednak zwr贸ci膰 uwag臋 na fakt, i偶 w dzisiejszych czasach, bardzo lekko przychodzi wielu osobom zgoda na pos艂ugiwanie si臋 r贸偶nymi tytu艂ami.聽

Zar贸wno coach jak i mentor to zaw贸d, kt贸ry wymaga nauki, praktyki, certyfikacji i akredytacji. Bardzo wa偶nym elementem jest poddawanie si臋 superwizji.
Ka偶dy z coach贸w jak i mentor贸w jest inny. Co wynika z do艣wiadczenia, zar贸wno osobistego jaki zawodowego, umiej臋tno艣ci, kompetencji czy predyspozycji.聽
Dlatego przed wyborem osoby do wsp贸艂pracy, warto jest sprawdzi膰 te elementy. I co najwa偶niejsze, zar贸wno coaching jak i mentoring to relacja.
Otwarta, bezpieczna, poufna, partnerska, etyczna, czysta, 艣wiadoma, uwa偶na, oparta na szacunku i zaufaniu.
St膮d zar贸wno postawa obu stron, jak i swoistego rodzaju „wi臋藕”, jest w obu tych procesach kluczowa.聽

Kompetencje Coacha i Mentora

Zar贸wno Coach jak i Mentor prowadzi etyczn膮 praktyk臋, przekazan膮 przez edukator贸w, opart膮 na Kodeksie Etycznym i Standardach,
kt贸re wyni贸s艂 z uczelni w kt贸rych si臋 kszta艂ci艂 oraz organizacji, kt贸re je akredytowa艂y.聽
Jest 艣wiadomy siebie i zaanga偶owany we w艂asny rozw贸j.聽
Stosuje r贸偶norodne narz臋dzia i techniki w celu zwi臋kszenia skuteczno艣ci
Tworzy relacj臋 i dzia艂a w partnerstwie z klientem i wszystkimi interesariuszami.聽
Dba o bezpieczne 艣rodowisko, wzajemny szacunek i zaufanie.聽
Jest skoncentrowany, uwa偶ny i empatyczny.聽
W komunikacji, aktywnie s艂ucha na kilku poziomach, aby zrozumie膰 co klient m贸wi, ale te偶 czego nie m贸wi, aby w pe艂ny spos贸b zrozumie膰 znaczenie.聽

Pobudza 艣wiadomo艣膰 i facylituje wgl膮dy i uczenie si臋 klienta.聽
Wspiera uczenie si臋 i rozw贸j, promuje autonomi臋 klienta.
Przeprowadza ewaluacj臋 procesu.聽

Od teorii do praktyki聽

Moj膮 edukacj臋 w tej dziedzinie otrzyma艂em w Szkole Coachingu Meritum https://meritum-coaching.pl/, Instytucie Ewy Mukoid https://studiacoachingu.com/, oraz Bennewicz Instytut Kognitywistyki https://instytutbennewicz.pl/. W mojej pracy wykorzystuj臋 r贸wnie偶 prawie trzydziestoletnie do艣wiadczenie
w mi臋dzynarodowymi biznesie – szczeg贸艂owe informacje przedstawiam w zak艂adce o mnie.聽

Wraz z otrzyman膮 wiedz膮 i rozpocz臋ciem praktyki, zacz膮艂em zdawa膰 sobie spraw臋, jak wa偶ny jest kodeks etyczny coachingu i mentoringu.
Szuka艂em zrozumienia u moich superwizor贸w, jak 艂膮czy膰 te dwie r贸偶ne metody rozwojowe. Na podstawie do艣wiadcze艅 i otrzymanej wiedzy stoj臋 na stanowisku,
i偶 nale偶y zachowa膰 odr臋bno艣膰 proces贸w oraz pe艂n膮 transparentno艣膰 wobec klient贸w. Klient nie powinien by膰 w r贸偶nych procesach, czy interwencjach, w tym samym czasie – chyba, 偶e jako proces dope艂niaj膮cy. Albowiem sytuacja taka, zak艂贸ci przebieg, zniekszta艂ci obraz i mo偶e by膰 nieu偶yteczna, a czasem
wr臋cz szkodliwa.聽

Dlatego, zawsze wsp贸lnie decydujemy jaki proces rozwojowy wdra偶amy, lub staram si臋 o zgod臋 na jego wyb贸r.聽

Cytuj膮c za Maciejem Bennewiczem, aby trafnie i szybko zobrazowa膰 metody stosowane w edukacji doros艂ych i biznesie, a tak偶e odnale藕膰 miejsce coachingu
i mentoringu w strukturze oddzia艂ywa艅 edukacyjno-rozwojowych, mo偶na pos艂u偶y膰 si臋 鈥淢atryc膮 oddzia艂ywa艅 edukacyjnych鈥.聽

Coach a mentor 

 

Coaching to poszukiwanie wewn膮trz klienta. Poszukiwanie i uruchamianie zasob贸w, kt贸re ka偶dy z nas posiada, jednak z r贸偶nych wzgl臋d贸w ich nie zauwa偶a,
nie korzysta z nich, lub te偶 nie jest ich 艣wiadomy. Bywa 偶e s膮 one przykryte przekonaniami, wychowaniem, czy normami spo艂ecznymi. 

Natomiast mentoring to relacja ucze艅 鈥 mistrz czy ekspert. W przypadku tego procesu rozwojowego, jest on bardziej dyrektywny i ukierunkowany na rezultat. 

Jak kiedy艣 us艂ysza艂em Mentor, w przeciwie艅stwie do Coacha ju偶 tam by艂. Ma do艣wiadczenie z zakresu w jakim pracuje. Coach natomiast, dociera do zasob贸w
i uruchamia mo偶liwo艣ci, kt贸re posiada sam klient.

Mentoring to partnerska relacja, ucze艅 鈥 mistrz oparta na stymulowaniu, inspirowaniu i przyw贸dztwie. Prowadzi do rozwijania potencja艂u ucznia.
Mentoring w przeciwie艅stwie do coachingu opiera si臋 na doradztwie, ewaluacji i jest bardziej dyrektywny. Jednak zar贸wno coaching jak i mentoring
s膮 pomocne w tworzeniu sukcesu podopiecznego.

Coaching natomiast to relacja, polegaj膮ca na odblokowaniu potencja艂u, danej osoby, w celu maksymalizowania dokona艅. Metoda ta polega na pomocy 
w samodzielnym uczeniu, zamiast uczenia kogo艣. Coach powinien wzmacnia膰 i wspiera膰 klienta w samodzielnym dokonywaniu zamierzonej zmiany na podstawie w艂asnych odkry膰, wniosk贸w i zasob贸w. Mentoring polega na przekazywaniu wiedzy podczas kiedy coaching rozwija umiej臋tno艣膰 i zdolno艣膰 do  wydobywania zasob贸w. 

Mentor opowiada o w艂asnych do艣wiadczeniach, st膮d powinien by膰 ekspertem w swojej dziedzinie.
Coach natomiast s艂ucha, pyta, docieka, stymuluje, co pozwala na bycie Coachem w dziadzinach w kt贸rych sam nie jest ekspertem.

Kilka definicji coachingu:

 

 „Technika coachingu polega na wydobywaniu mocnych stron ludzi, pomaganiu im w omijaniu osobistych barier i ogranicze艅
w celu osi膮gniecia celu, a tak偶e u艂atwieniu im bardziej efektywnego funkcjonowania w zespole.
 Coaching koncentruje si臋 na rozwi膮zaniu (a nie na poszukiwaniu przyczyn problem贸w), promuj膮c rozw贸j nowych strategii my艣lenia”
– Robert Dilts

 

„Coaching jest metod膮 pozwalaj膮c膮 w spos贸b efektywny wytyczy膰 i osi膮gn膮膰 wa偶ne cele, podnie艣膰 satysfakcj臋 z 偶ycia zawodowego i prywatnego, sta膰 si臋 bardziej 艣wiadomym liderem, managerem, czy rodzicem. W pe艂ni wykorzystuje potencja艂, kompetencje i umiej臋tno艣ci klienta. Identyfikuje trudno艣ci. Przygotowuje do ich pokonania.
Cz臋sto przek艂ada si臋 na motywacj臋 i wi臋ksz膮 determinacj臋 w dzia艂aniu.

ICF definiuje coaching jako towarzyszenie klientowi w kreatywnym procesie, kt贸ry sk艂ania do my艣lenia i inspiruje do maksymalizacji zawodowego i osobistego potencja艂u”
 –  International Coach Federation (ICF)

„Coaching to profesjonalnie prowadzony proces, kt贸ry inspiruje klient贸w do maksymalizacji ich potencja艂u osobistego
 i zawodowego. Jest to ustrukturyzowany, celowy i transformacyjny proces, pomagaj膮cy klientom zobaczy膰 i przetestowa膰 alternatywne sposoby poprawy kompetencji, podejmowania decyzji i poprawy jako艣ci 偶ycia. Coach i mentor oraz klient wsp贸艂pracuj膮 ze sob膮 na zasadach 艣ci艣le poufnych. W tej relacji klienci s膮 ekspertami w zakresie poziomu tre艣ci i podejmowania decyzji; coach i mentor jest ekspertem w profesjonalnym prowadzeniu procesu” 
– European Mentoring and Coaching Council (EMCC) 

 
 Poni偶ej przedstawiam link do animacji, kt贸ra w spos贸b bardzo obrazowy, przedstawia czym jest coaching. 
 

https://www.youtube.com/watch?v=UY75MQte4RUC

Zalety Coachingu i Mentoringu 

 

Coaching i Mentoring to nowoczesne metody rozwoju, kt贸re uzupe艂niaj膮 tradycyjne i znane, takie jak doradztwo czy szkolenia.
S膮 skoncentrowana na przysz艂o艣ci i rozwi膮zaniach, s膮 efektywne i spersonalizowane. To metody rozwoju cz艂owieka, kt贸re opieraj膮 si臋 na nauce, wieloletniej praktyce
i do艣wiadczeniu, komplementarne, skuteczne i stale rozwijaj膮ce si臋. Daj膮 wymierne i trwa艂e efekty, poniewa偶 si臋gaj膮 po potencja艂 i kreatywno艣膰 klienta.
Przynosz膮 wymierne rezultaty klientowi, relacjom i otoczeniu, w kt贸rym on funkcjonuje. 

Coaching i Mentoring inicjuj膮 proces g艂臋bokich zmian, doskonale edukuj膮 i wspieraj膮, a tak偶e inspiruj膮 w ci膮gle zmieniaj膮cym si臋 艣rodowisku.
Doskonale wpisuj膮 si臋 w dzisiejsze burzliwe 艣rodowisko, ci膮g艂e zmiany, post臋puj膮c膮 globalizacj臋 czy postmodernizm.

Poni偶ej przedstawiam opracowanie Bo偶eny Wujec, kt贸re ukazuje coaching i mentoring na tle r贸偶nego  rodzaju metod i interwencji, podczas pracy z drugim cz艂owiekiem. 

Najwi臋ksza i najbardziej znana mi臋dzynarodowa organizacja coachingu to Interantional Coach Fedaration (ICF). Na stronach oddzia艂u polskiego znale藕膰 mo偶na
鈥淜odeks etyczny鈥 i 鈥淜luczowe kompetencje鈥, kt贸re s膮 偶elazn膮 podstaw膮 coach贸w,  wywodz膮cych si臋 z uczelni akredytowanych przez ICF. https://icf.org.pl/

Druga organizacja to European Mentoring and Coaching Council. (EMCC), gdzie r贸wnie偶 mo偶na znale藕膰 鈥淩amy kompetencyjne鈥 coach贸w i mentor贸w oraz
 鈥滸lobalny Kodeks鈥 https://emccpoland.org/

Trzecia znacz膮ca organizacja to Izba Coachingu (IC), reprezentuj膮ca 艣rodowisko coachingowe, na rynku polskim. https://www.izbacoachingu.com/

Nauka ci膮gle nas zaskakuje. W kontek艣cie niesamowitego post臋pu bada艅 i rozwoju, w zakresie neuronauki i zagadnie艅 mechaniki kwantowej, 
widzimy, 偶e ci膮gle mo偶emy doskonali膰 model pracy, nad zrozumieniem cz艂owieka. Rozw贸j technologii u艂atwia nam prace badawcze nad naszym m贸zgiem i procesami jakie w nim zachodz膮. Coraz ja艣niej rozumiemy wiele reakcji. Finalnie przek艂ada si臋 to na wi臋ksz膮 skuteczno艣膰 oraz u偶yteczno艣膰 w pracy nad rozwojem cz艂owieka. Wiedz臋 t臋, potrzebujemy ci膮gle aktualizowa膰. 

Nie mo偶emy zapomnie膰, o spersonalizowanym podej艣ciu. Ka偶dy jest inny, wyj膮tkowy i niepowtarzalny.
Dlatego tak ciekawa i stale rozwijaj膮ca, jest praca z drugim cz艂owiekiem. Ale i r贸wnie偶 bardzo odpowiedzialna. 

Pracuj膮c z moim klientami, cz臋sto odczuwa艂em deficyt mojej wiedzy z zakresu psychologii.
I jakby na przeciw temu, Bennewicz Instytut Kognitywistki, stworzy艂 program „Psychologia Do艣wiadcze艅 Subiektywnych”.
Jestem w trakcie nauki pod skrzyd艂ami Anny Prelewicz i Macieja Bennewicza.
Wierz臋, 偶e zdobyta wiedza, b臋dzie mi pomocna w jeszcze lepszej, skutecznej i wszechstronnej pracy z cz艂owiekiem. 

W kanonie, tego programu mo偶na wyczyta膰:

„Ka偶dy cz艂owiek jest istot膮 jedyn膮, osobn膮 i niepowtarzaln膮.
Dlatego spotykaj膮c istot臋 ludzk膮 w procesie osobistego rozwoju za ka偶dym razem trzeba tworzy膰 od nowa psychologi臋, socjologi臋, pedagogik臋, antropologi臋 tej osoby – oficjalnymi naukami jedynie si臋 posi艂kuj膮c, jako niedoskona艂ym modelem.
Mentor w drodze rozwoju jednostki, jest zar贸wno tym, kt贸ry poznaje jednostk臋, daje si臋 pozna膰, jak i tym, kt贸ry tworzy na jej potrzeby,
unikalny model rozwoju w oparciu o sprawdzone metody, kt贸re sam przetestowa艂”.

W tek艣cie wykorzysta艂em informacje oraz inspiracje, pochodz膮ce:

  1.  Joanna Mr贸z Uniwersytet Ekonomiczny we Wroc艂awiu COACHING I MENTORING WOBEC WSP脫艁CZESNYCH WYZWA艃 W ROZWOJU PRACOWNIK脫W
    NAUKI O ZARZ膭DZANIU MANAGEMENT SCIENCES 3(16) 路 2013 ISSN 2080-6000
  2. Bennewicz Instytut Kognitywistyki 
  3. Instytut Mukoid 
  4. Szko艂a Coach贸w Meritum
  5. Bo偶ena Wujec www.inspired.pl
×

Dzie艅 dobry,
Prosz臋 o kontakt w wiadomo艣ci WhatsApp, lub mailem na tomasz.rudnicki@coachmentor.pl

× Kontakt WhatsApp lub e-mail