Coaching a Mentoring
Coaching a Mentoring? Czym się różnią i jak można je połączyć w procesach rozwojowych.
Czym jest Coaching i Mentoring
To skuteczne i rozwojowe metody wsparcia oraz kompetencje przyszłości.
Podstawowa różnica pomiędzy COACHEM a MENTOREM, polega na tym, że MENTOR był już tam, gdzie KLIENT/MENTEE podążą oraz to, że MENTOR jest ekspertem w dziedzinie, w jakiej pracuje z KLIENTEM/MENTEE.
W procesach COACHINGOWYCH z kolei, mówi się, że COACH i KLIENT/COACHEE tworzą partnerską relację, stawiając jedną i drugą osobę na tym samym poziomie, COACH zna pytania, techniki i narzędzia, a KLIENT/COACHEE zna odpowiedzi.
MENTORING polega na „sprawowaniu opieki nad pracownikiem na różnych etapach kariery przez wyznaczoną do tego celu osobę” [Aniszewska (red.) 2007, s. 75], zwaną MENTOREM.
MENTOR to ktoś, „kto pomaga komuś innemu nauczyć się rzeczy, których sam nauczyłby się gorzej, wolniej albo
nie nauczyłby się w ogóle” [Luecke 2006, s. 120; Bell 2000, s. 133].
Zadaniem MENTORINGU jest stworzenie partnerskiej relacji między mistrzem i uczniem, opartej na procesach stymulowania, inspirowania i przywództwa, mającej na celu odkrywanie i rozwijanie potencjału ucznia.
Jednak MENTORING, w przeciwieństwie np. do COACHINGU, skupia się na doradztwie, ewaluacji oraz pomocy
w tworzeniu sukcesu podopiecznego [Syper 2008, s. 784].
MENTORING polega więc na udzielaniu rad, informacji lub wskazówek przez osobę, która ma doświadczenie, umiejętności lub praktyczną wiedzę, przydatne do osobistego i zawodowego rozwoju innego człowieka
[Luecke 2006, s. 120].
Coaching i Mentoring wg organizacji akredytujących
Według International Coach Federation – Coaching jest metodą pozwalającą w sposób efektywny wytyczyć i osiągnąć ważne cele, podnieść satysfakcję z życia zawodowego i prywatnego, stać się bardziej świadomym liderem, managerem, czy rodzicem.
W pełni wykorzystuje potencjał, kompetencje i umiejętności KLIENTA/COACHEE. Identyfikuje trudności.
Przygotowuje do ich pokonania. Często przekłada się na motywację i większą determinację w działaniu.
ICF definiuje COACHING jako towarzyszenie KLIENTOWI/COACHEE w kreatywnym procesie, który skłania do myślenia i inspiruje do maksymalizacji zawodowego i osobistego potencjału. Istnieje COACHING indywidualny, grupowy i zespołowy.
Według Polskiej Izby Coachingu – COACHING to metoda wspierania rozwoju realizowana w formie cyklu spotkań pomiędzy COACHEM a KLIENTEM/COACHEE, podczas których COACH, poprzez aktywne słuchanie, zadawanie pytań
oraz stosowanie innych specyficznych narzędzi i zadań rozwojowych, towarzyszy KLIENTOWI w wyznaczaniu ważnych dla niego celów, odnajdywaniu wewnętrznych zasobów potrzebnych do ich realizacji oraz ustalaniu i wdrażaniu planów działań.
COACH wspiera KLIENTA/COACHEE w odkrywaniu i efektywnym wykorzystaniu osobistego potencjału celem podnoszenia jakości jego życia. COACHING może mieć formę pracy indywidualnej, z grupą lub zespołem.
Według Europejskiego Centrum Mentoringu i Coachingu – MENTORING to dobrowolna, niezależna od hierarchii służbowej, pomoc udzielana przez jednego człowieka drugiemu (zwanego MENTEE, dzięki czemu może on poczynić znaczny postęp w wiedzy, pracy zawodowej lub sposobie myślenia” [Clutterbuck 2002, s. 13].
Coaching / Mentoring
Coach dociera do zasobów i uruchamia możliwości, które posiada sam klient.
Mówi się, że Coach zna pytania – a Klient odpowiedzi na nie.
Mentor, w przeciwieństwie do Coacha już był tam, gdzie KLIENT zmierza.
Ma doświadczenie z zakresu w jakim pracuje i jest w tym obszarze ekspertem.
- Mentoring to partnerska relacja uczeń – mistrz oparta na stymulowaniu, inspirowaniu i przywództwie.
Prowadzi do rozwijania potencjału ucznia. Mentoring w przeciwieństwie do Coachingu opiera się na doradztwie, ewaluacji i jest bardziej dyrektywny.
Zarówno Coaching jak i Mentoring są pomocne w tworzeniu sukcesu podopiecznego. - Coaching to relacja polegająca na odblokowaniu potencjału danej osoby w celu maksymalizowania dokonań. Metoda ta polega na pomocy w samodzielnym uczeniu, zamiast uczenia kogoś. Coach powinien wzmacniać i wspierać Klienta w samodzielnym dokonywaniu zamierzonej zmiany na podstawie własnych odkryć, wniosków i zasobów.
- Mentoring polega na przekazywaniu wiedzy podczas kiedy Coaching rozwija umiejętność i zdolność do wydobywania zasobów.
- Mentor opowiada o własnych doświadczeniach stąd powinien być ekspertem w swojej dziedzinie, Coach natomiast słucha, pyta, docieka, stymuluje co pozwala na bycie Coachem w dziedzinach, w których sam nie jest ekspertem.
Korzyści płynące z Coachingu i Mentoringu
- Skoncentrowana na przyszłości i rozwiązaniach relacja partnerska.
- Coaching i Mentoring to nowoczesne metody rozwoju, które uzupełniają tradycyjne i znane, takie jak doradztwo czy szkolenia.
- Coaching i Mentoring są efektywne i spersonalizowane.
- Opierają się na nauce, wieloletniej praktyce i doświadczeniu.
- To komplementarne, skuteczne i stale rozwijające się metody rozwoju człowieka.
- Dają wymierne i trwałe efekty, ponieważ sięgają po potencjał i kreatywność Klienta.
- Przynoszą wymierne rezultaty Klientowi, relacjom i otoczeniu, w którym on funkcjonuje.
- Coaching i Mentoring inicjują proces głębokich zmian, doskonale edukują i wspierają, a także inspirują w ciągle zmieniającym się środowisku.
- Doskonale wpisują się w dzisiejsze burzliwe środowisko, ciągłe zmiany, postępującą globalizację czy postmodernizm.
Opracowanie własne na podstawie: NAUKI O ZARZĄDZANIU MANAGEMENT SCIENCES 2013.
Joanna Mróz COACHING I MENTORING WOBEC WSPÓŁCZESNYCH WYZWAŃ W ROZWOJU PRACOWNIKÓW.
⛔ Czym nie jest Coaching i Mentoring
- nie są manipulacją i podstępnym sterowaniem
- to nie są pojedyncze rozmowy, czy wykłady, towarzyszące ocenie rocznej
- nie są rozmową, ani mową motywacyjną
- nie są sztuką prowadzenia sporów, czy przekonywania
- nie są ostatnią deską ratunku
- to nie są manipulacje oparte na wrogim sterowaniu
- Coach i Mentor nie posiada worka ze sztuczkami i magicznymi posunięciami
- profesjonalni przedstawiciele nie będą używali haseł „PO PROSTU ZRÓB TO”, „JESTEŚ MISTRZEM”, „MOŻESZ WSZYSTKO” ..
Kodeks Etyczny oraz kompetencje Coacha i Mentora
Kompetencje Coacha wg.standardów IC, ICF, ICI, którymi się posługuję to:
- etyczna praktyka,
- partnerstwo w relacji,
- zaufanie i poczucie bezpieczeństwa,
- obecność coachingowa,
- aktywne słuchanie,
- budzenie świadomości,
- i wzrastanie KLIENTÓW.
Kodeks etyczny EMCC, według którego pracuję, jako Coach i Mentor zawiera standardy zawodowe takie jak:
kontekst klienta, integralność, poufność, uznanie prawa do równości i różnorodności, profesjonalizm, doskonała praktyka, ustawiczna superwizja, ciągły rozwój zawodowy i refleksja, zdolność do działania, określenie niewłaściwych zachowań, konflikt interesów, dbałość o reputację Coachingu i Mentoringu.
Linki do kodeksów etycznych, standardów i kompetencji organizacji akredytujących programy, na podstawie których
się kształciłem:
Izba Coachingu https://www.izbacoachingu.com/standardy/
International Coach Federation https://icf.org.pl/kodeks-etyczny/
European Mentoring & Coaching Council https://www.emccglobal.org/leadership-development
International Association of Coaching Institutes https://www.coaching-institutes.net/
Zawód Coacha, Mentora, Trenera oraz Terapeuty Edukatora zdobyłem w procesie rozwojowym, zawierającym
ponad 1.200 godzin edukacyjnych w tym procesów i terapii własnej, kształcąc się między innymi w:
Szkoła Coachów Meritum https://meritum-coaching.pl/ – Certyfikowany Coach ACC ICF
Instytut Mukoid Komunikacja dla Rozwoju https://studiacoachingu.com/ – Profesjonalny Coach ACTP ICF
Szkoła Coachingu Edukacyjnego https://szkolacoachingu.edu.pl/ – Master Coach ICI
Szkoła Business i Executive Coachingu https://perfectcircle.pl/ – Business i Executive Coach
Instytut Kognitywistki Bennewicz https://instytutbennewicz.pl/ – Certyfikowany Mentor Kognitywny
Szkoła Trenerów Biznesu Wolniewicz https://jacekwolniewicz.pl/ – Master Teacher
Instytut Kognitywistki Bennewicz https://instytutbennewicz.pl/ – Mistrzowski Terapeuta-Edukator
Psychologii Doświadczeń Subiektywnych (PDS)
Coaching i Mentoring na tle innych zawodów
Matryca edukacyjna – opracowanie własne na podstawie „Coaching i Mentoring w praktyce” Maciej Bennewicz
Metody rozwojowe – opracowanie Bożena Wujec, na podstawie L.D. Czarkowska, O. Rzycka i D. Clutterbuck